zondag 10 maart 2019

Kennis:Masterclass vergroening van de luchtvaart

Had me bij deze bijeenkomst een beetje door de titel op het verkeerde been laten zetten, want het ging maar heel zijdelings over vergroening. Waar ik gehoopt had op analyses van de kansen van synthetische kerosine en elektrisch vliegen gingen het over aanvliegroutes, slim stijgen en dalen en geluidsoverlast. Dat neemt niet weg dat ik toch altijd weer door de inhoud gegrepen raak. Zo ook nu. Vooral het verhaal van Dick Simons over het meten van vliegtuiglawaai middels akoestische beeldvorming vond ik zeer interessant, helemaal vanwege de recente Kenniskamer over citizen science. Helder ging hij in op de ingewikkeldheid rond geluidsmetingen en de eenheid Lden. Maar goed helder of niet....het blijft ingewikkeld. Het is dan ook niet zo heel gek dat burgers rond luchthavens als snel het idee krijgen dat ze voor de gek gehouden worden met dat gegoochel met de logaritmische decibelschalen. Je zou willen dat dat anders kan, maar toch - zo begrijp ik - past de decibel het beste bij het onderscheidend vermogen van het menselijk oor in 120-stapjes.  De dia's komen nog op IenW intranet maar de tweehoofdboodschappen zijn wat mij betreft: (1) Dick liet zien dat de gemeten geluidsoverlast in Lden is de afgelopen jaren toch flink aan het dalen op alle meetpunten rond Schiphol (op ééntje na); (2) het is net als met de banden van de elektrische auto, bij elektrisch vliegen gaat het vliegtuigframe meer herrie maken dat de motoren (maar in totaal wel flink minder).     

Geen opmerkingen:

Een reactie posten