zondag 30 mei 2021

Goed idee?! Voor milieubeleid samen optrekken met de vakbond

Mocht ik ooit op straat geïnterviewd worden met de vraag: "Wat betekent burgerschap volgens u?", dan zou  ik antwoorden dat in ieder geval een abonnement op een betaalde krant en lidmaatschap van een vakbond tot de essentiële ingrediënten behoren. Heel star ben ik hier overigens niet in beste lezer, want je mag wel zelf kiezen welke krant en welke vakbond. Fideel, toch? 

Nu hebben vakbonden - niet helemaal onterecht -  het imago vooral voor de reeds gearriveerde werknemer met een vast contract op te komen (overigens vormt dit geen valide argument om af te zien van lidmaatschap, maar dat terzijde). Extra mooi daarom dat vakbonden de afgelopen weken op verfrissende wijze in het nieuws waren. Allereerst natuurlijk het alternatieve verduurzamingsplan voor Tata-steel. Een plan dat ik - alleen al om het feit dat het door en in opdracht van een vakbond is gemaakt - sowieso al geweldig goed vind. Dat gezegd hebbende, op de inhoudelijke kwaliteit kan ik het verder niet beoordelen. Maar hoe dan ook dus een prachtige pro-actieve poging om planet and people aan elkaar te verbinden.

Het tweede voorbeeld hoorde ik langs komen op een podcast over de toekomst van de landbouw.  De complainte was dat politieke partijen bij het nadenken over een duurzame toekomst van de landbouw in Nederland helemaal geen aandacht hebben voor het belang van de werknemer en in het bijzonder voor de seizoenarbeider uit Oost-Europa.  De podcast opent met een scene waarin in de Dahlia-teelt werkende seizoenarbeiders laconiek worden blootgesteld aan landbouwgif. Hoe vaak dit gebeurd weet ik natuurlijk niet, maar wel weet ik uit de tijd waarin ikzelf nog betrokken was bij de toelating van bestrijdingsmiddelen dat gebruiksvoorschriften onrealistisch worden opgerekt om toelating mogelijk te maken (voorbeeld van een gebruiksvoorschrift: na gebruik in de kas, mag je de kas een onrealistisch aantal uren niet betreden).  Mooi om hier samen met de vakbond en inspectie SZW zowel de seizoenarbeider als de teler te beschermen.   

Bij de collega's van Circulaire Economie weet ik van een bijeenkomst van het CE-uitvoeringsprogramma dat vakbonden betrokken zijn maar dat zou denk ik zo nog veel meer kunnen bijvoorbeeld op het gebied van externe veiligheid en tachograaffraude.  



Geen opmerkingen:

Een reactie posten