zondag 2 mei 2021

Moresprudentie - ethiek doorleven

Dinsdag is het zover dan bespreken we in Pinguïn Fred het eerder aangehaalde boek Het juiste doen als niemand kijkt. Ben er inmiddels helemaal doorheen en in alle eerlijkheid eerste zeven hoofdstukken zijn niet erg onderhoudend. Gelukkig worden ze wel op de been gehouden door de eerder aangehaalde wetenschappers en filosofen en volgen nog drie wél interessante hoofdstukken. Een paar zaken springen er voor mij uit:  

  • Het is als organisatie niet meer voldoende om aan geldende wet- en regelgeving te voldoen. Een handeling is niet zonder meer moreel juist te noemen omdat ze legaal is. Recht en rechtvaardigheid gaan niet altijd hand in hand. Het juridisch recht past zich vaak pas achteraf aan aan het maatschappelijk normbesef.  
  • Het belang van moresprudentie. Het optekenen van het noodzakelijke gesprek over integriteit en alle afwegingen, keuzes en beslissingen in organisaties is belangrijk omdat dat transparantie en controleerbaarheid biedt, maar bovenal voorkomt dat je steeds moet terugvallen op improvisatie. Lijkt me een goede gedachte. Het helpt je los te komen van droge gedragsregels en kan actief gebruikt worden bij het bespreken van dilemma's. Mooi is ook dat je zo een levend document kan maken. 
  • De zin en onzin van missie, waarden, purpose, normen en strategie trajecten.  Paul Frissen heeft al eens geopperd dat je altijd de omkeringscheck moet doen. Uit een MIT-onderzoek blijft dat 2/3 van de bedrijven als waarde integriteit hebben gevolgd door waarden als samenwerking, respect, innovatief. enz. Omdat het omgekeerde weliswaar een stuk origineler maar tegelijkertijd ondenkbaar is, betekent het niets. Bij dit alles is het ook essentieel dat je missies en dergelijk moet kunnen koppelen aan beoogd gedrag op alle functieniveaus. Dat is of wel een megaklus of wel onmogelijk. Hoe dan ook de ervaring leert dat tegen de tijd dat een missie-traject geresulteerd heeft in missie, waarden, purpose enz. de energie en de belangstelling wel ongeveer op is en het geheel vervolgens een stille dood sterft. Daaruit zou je concluderen dat je er maar gewoon niet meer aan moet beginnen, echter PWC-onderzoek (2016) laat zien dat met name millennials 5,3 keer zo vaak geneigd zijn bij een organisatie te blijven werken als ze zich verbonden voelen met de purpose. Mmmm.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten