zondag 2 mei 2021

Wat als we dit advies nu eens integraal overnemen?

Vorige week gaf RLi bij ons een lezing over hun briefadvies Naar een Integraal Bereikbaarheidsbeleid. (vooral even nalezen). Beleidscollega's reageerden een stuk hoffelijker dan in het recente verleden gewoon leek te zijn, maar hun reacties waren toch nog steeds wat zuinigjes. Dit terwijl je het advies toch ook als een enorme kans zou kunnen beschouwen. Dat zie ik zo: 

Inhoudelijke kansen. De nieuwe NMCA is in aantocht en gaat - zo geeft het advies op basis van een brief van onze Minister aan- veel goeds bevatten door niet langer exclusief sturen op vraagfacilitatie en knelpuntdenken, maar zeker ook op nabijheid van banen en voorzieningen, verkeersveiligheid, duurzaamheid en milieu. Het RLi advies biedt een geweldige onderlegger om de NMCA goed neer te zetten bijvoorbeeld door te zorgen dat die niet verengd kán worden tot een lijstje infrastructurele projecten. Passend hierbij geeft RLi treffend aan dat andere afwegingen alleen denkbaar zijn als instrumenten en beslisinformatie mee veranderen. (inclusief een verbod op fileberichten :-) zeg ik dan). Een tweede inhoudelijke kans is de (hernieuwde) aandacht voor niet-infrastructurele oplossingen die bij integrale overname van het advies kracht bijgezet kan worden door de heruitvinding van het programma Beter Benutten, deze keer extra kracht bijgezet door prijsmaatregelen.   

Demonstratie integraal beleid zonder nieuwe departementen.  Heb het afgelopen jaar 32 nieuwe Ministeries langs horen komen, met ook in dit weekend weer twee nieuwe: Ministerie voor Ruimte en Landbouw (Cees Veerman) en Ministerie voor Tegenmacht (:-)De Speld). Het toverstaf-denken lijkt geen einde te kennen. Mooi en wijs gegeven daarom dat de SG's adviseren juist géén nieuwe departementen in te stellen. Dan is het natuurlijk des te krachtiger om tijdens de formatie nog eens te laten zien dat je ook zonder vertragende hervormingen kan versnellen. In dit geval door het advies over te nemen om als IenW, BZK en EZK samen het bereikbaarheidsbeleid vorm te geven langs de thema's mobiliteit, verstedelijking & ruimtelijk ontwerp en digitale bereikbaarheid.    

Inzet Tweede Kamer. Het advies is in oktober aangevraagd door de Tweede Kamer, dus nog voor het soul searching naar een werkende invulling van de tegenkracht. Maar het advies verscheen in februari en gaat passend bij de actualiteit ook sterk in op de rol van de Tweede Kamer zelf. Passend bij de roep om interdepartementale samenwerking adviseert RLi de Kamer om regelmatig gezamenlijke vergaderingen van de vaste commissies voor IenW en BZK te beleggen. Ook ziet RLi dat de Kamer zich richt op individuele projecten hetgeen een gewenste integrale benadering niet ten goede komt. En een mooie uitsmijter....de Raad erkent dat de eigen achterbannen bedient moeten worden maar wijst erop dat het beter zou zijn als de Kamer niet meer de taal gebruikt van de klassieke scheidslijn auto versus OV omdat die niet meer past bij de technologische en maatschappelijke ontwikkelingen. 

Al met al een hele aantrekkelijke gedachte om inhoud, ambtenarij en politiek in ieder geval voor wat betreft scope, beslisinformatie, organisatie en idioom met elkaar op één lijn te brengen. 

  



    


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten