Van de week een prachtig overleg gehad met de collega's van de KNVB. Die zijn enorm aan het verduurzamen op het gebied van mobiliteit en bekijken oa hoe ze voetballers meer naar de wedstrijd of training kunnen laten fietsen of kunnen laten carpoolen. Het grootste effect verwacht ik overigens van pilots die nu lopen om kleinere wedstrijdpoules en meerdere competities in één seizoen te organiseren. Dan kan je namelijk met behoud van speelplezier en spanning ontzettend in de reisafstanden snijden. Maar goed nu even dat fietsen en carpoolen. Ook dat belooft een stuk kansrijker te worden dan je wellicht zou vermoeden. Ze hebben al een behoorlijk populaire carpool-app genaamd Slinger en - de grote knaller - ze hebben de voetbal app die razend populair is (althans voor wat betreft het aantal downloads, beoordeling is nog een stuk minder). Meestal reageer ik wat meewarig als mensen een app voorstellen als gedragsinterventie, maar dat is nu zeker niet zo. De app is al ruim een miljoen keer gedownload en wordt dagelijks gebruikt om spelschema's, standen, persoonlijke statistieken enzovoort te bekijken. In dat geval is het relatief makkelijk de app als leveringswijze voor een fietsinterventie te gebruiken. In het bij het BIT-IenW gedragsteam populaire Behavioural Change Wheel-boek wordt dit ook zo beleden; hoge opstartkosten zo'n app, maar relatief goedkoop als die eenmaal succesvol gelanceerd is. Doen dus!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten