zondag 9 mei 2021

Londen en de strijd om de low traffic neighborhoods

Zoals jullie lezers van mijn blog wel weten, ben ik nogal afwijzend jegens het Nederlandse koploperisme. Resumerend, je bent alleen een koploper als buitenlanden dat over jou zeggen en niet als je je op Napoleontische zelf tot koploper hebt verheven.  Dat geschreven hebbend weet ik dat het - mits zonder borstklopperij uitgevoerd - ook heel louterend kan werken om zo nu en dan eens te beseffen dat sommige zaken onopgemerkt best heel prima lopen in Nederland. Wij hebben natuurlijk ook fietsersbonden en dergelijke die wel eens wat te klagen hebben over automobilisten, maar van echte vijandschap tussen fietsers en automobilisten is hier toch geen sprake. En dat komt natuurlijk niet in de laatste plaats door (gescheiden) fietspaden en omdat Nederlanders vaak beide zijn; automobilist én fietser. Je hoeft maar een willekeurige editie van de ANWB kampioen open te slaan en de auto en fiets en zelfs wandelschoen treden je in min of meer gelijke mate tegemoet. Een nogal treurige verschijningsvorm van verdere reducerende animositeit tussen auto en fiets is dat fietsers steeds minder vaak auto's nodig lijken te hebben om zichzelf flink te verwonden of te verongelukken. 

Nee, dan in Londen. Daar worden durante corona mega plantenbakken geplaatst om straten af te sluiten en zo low traffic neighborhoods (LTN's) in te stellen.  Corona wordt daar als window of opportunity gebruikt om de mobiliteitshiërarchie (laten we deze term erin houden) op zijn kop te zetten ten faveure van de actieve modi om zo mensen en buurten gezonder en verkeersveiliger te maken. Dit past als gegoten bij de London Transport Strategy waar ik eerder over schreef.  Inmiddels is Londen en ook in andere Britse steden - pardon my French - zo gezegd de pleuris uitgebroken rondom deze LTN's. Te beginnen tussen automobilisten en fietsers. De stemming op de BBC-site (zie hieronder) lijkt al speculerend twee dingen te laten zien: (1) automobilisten lijken getalsmatig aan de winnende hand; (2) veel automobilisten zijn geen fietsers en vice versa. Een ander vorm van tweedeling zien we rondom de vraag: "Zijn het vooral de armere wijken die last hebben van omrijdend uit de LTN's verstoten verkeer? ". De Volkskrant zegt van ja, maar de The Guardian zegt juist van niet en ontmaskert het als stemmingmakerij. Zij baseren zich daarbij op onderzoek dat 9 van de 10 Londenaren voordeel hebben van de LTN's met juist relatief veel voordelen voor de armere wijken.  Ondertussen - denk ik dan - moeten we in Nederland het fietsen blijven koesteren en aanmoedigen al was het maar om een sympathieke automobilisten te blijven houden.   



Geen opmerkingen:

Een reactie posten