zondag 11 november 2018

Kennis: Zij, ik, wij, het

Tja moet nog even terugkomen op de spam-mail die ik jullie per ongeluk stuurde met het programma van de BIT-teamdag. Een aantal van jullie was nogal nieuwsgierig geworden van de éénlettergrepige programma-onderdelen. Even verklappen dan maar. Deze komen uit de methode van Projecmatig Creëren 2.0 (Bos & Harting, 2006). Klassiek projectmanagement heeft een exclusieve focus op planning, instrumenten en procedures (de Het-kant) terwijl het bij projectmatig creeren daarnaast ook gaat om de:  Zij-kant  wensen van de opdrachtgever, bestaansreden, krachtenvelden; de IK-kant commitment, bezieling, verbeeldingskracht; en de WIJ-kant competenties, teamsamenwerking, cultuur en communcieren. Bij een ontwikkelbenadering van een project of programma begin je bij ZIJ (wat willen ze?), om via IK (wil ik dat ook?), WIJ (Hoe doen we dat samen?) bij het HET uit te komen. Nou ja dat dus!            

Geen opmerkingen:

Een reactie posten