zondag 4 november 2018

Kennis: Kans en risico voor slim&groen?

Tesla zit in het derde kwartaal van dit jaar voor het eerst in de zwarte cijfers en was in september (model 3) in de VS goed voor de best verkochte middenklasse auto (FD). Het gaat razend snel met de electrische auto en dat die over een jaar of viif voor 100 euro in de maand te leasen valt, lijkt niet eens zo’n gekke gedachte meer ( https://tinyurl.com/y9m6u95a). Neem daarnaast de snelle groei in private lease in ogenschouw https://tinyurl.com/ydy4yfaf en bezie daarbij een kans en een risico. De kans is om juist de private lease van electrische autos te stimuleren om het wagenpark versneld richting electrische auto te doen verschuiven. Ze komen echt namelijk echt al binnenbereik al zijn de benzine autos nog een stuk voordeliger (vb de electrische smart forfour is met een vanaf prijs van iets meer dan 300 euro per maand, zo’n 100 euro duurder dan de benzine-variant). Het risico zit h’m erin dat door private lease de ‘aanschaf’ van met name dus een nieuwe benzine-auto voor veel meer mensen binnen bereik komt, waardoor de komende jaren na afloop van de leasecontracten een flinke aanwas van redelijke jonge benzine-occasions op de markt komt. Occasions die dan nog zeker 10 jaar lang onderdeel uitmaken van het wagenpark van Nederland. Een mooi stukje green paradox in wording. Kunnen we daar niet slim en groen op ingrijpen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten