zondag 11 november 2018

Kennis: Plaatjes kijken bij PBL

Vrijdag een echte vrijmiddag-activiteit gedaan uit de categorie 'wel belangijk, maar nooit urgent'. Heb namelijk deelgenomen aan de focusgroep visualisatie bij PBL. PBL heeft de Universiteit Utrecht gevraagd te onderzoeken hoe de PBL-boodschap gevat in infographics, foto's staafdiagrammen overkomt. Het was voor mij even zoeken naar het precieze doel, maar dat werd wat helderder toen we als focusgroep met  voorbeelden aan de gang gingen. Het eerste voorbeeld was een infographic uit "Bereibaarheid verbeeld" (zie afbeelding). De maker was er ook bij en die noemde het bescheiden toch vooral een staafdiagram. Te zien is hoe de mobiliteit in Nederland steeds maar toeneemt. Zelf miste ik in dit overigens hele mooie plaatje ook de optelsom uit de verschillende modaliteiten zoals dat door Graeber (1990) wel gedaan is https://tinyurl.com/y7sto4o7,  Maar dat is natuurlijk een kleinigheid. De Correspondent had een mooie bewerking op dit plaatje uitgevoerd en h'm zo geschikt gemaakt voor op de smart phone https://tinyurl.com/yctw84u8 (zie ook foto). Het was interessant om dit toegelicht te horen van journaliste Thalia Verkade die ook aan de focusgroep deelnam. Bij het maken visulisaties onderscheidden de Utrechtse onderzoekers drie dilemma's:  begrijpelijkheid versus volledigheid, inhoudelijke realiteit versus de realiteit van de ontvanger en neutraal versus normatief. Dit laatste dilemma raakt dan weer aan de actualiteit, waarbij de voor  mij o zo sympathieke De Correspondent er in de NRC van dit weekend van langs kreeg en wel in een opinie-artikel over de gevaren van constructieve journalistiek https://tinyurl.com/ybmjwuub. Geloof niet dat ik 'constructief' eerder in een negatieve betekenis langs heb zien komen, maar desalniettemin een lezenswaardig artikel.  
 
 
 
     

Geen opmerkingen:

Een reactie posten