Toen we alweer zo'n 10 jaar geleden in Scheveningen kwamen wonen bevatte de keuken een Ikea Whirpool afzuigkap die het nog prima deed, maar waarvan het schuifje om h'm vanuit <uit> naar <stand 1, 2 of 3> te krijgen was afgebroken. Zo'n 10 jaar lang hebben we onze wijsvinger in een rare bocht gedraaid om ergens in het inwendige van het apparaat houvast te vinden en de afzuigkap in <stand 1,2 of 3> te krijgen en daarna weer <uit>. Twee weken geleden bleek er ineens nog wat afgebroken en kregen we hem ondanks verwoede vingeracrobatiek echt niet meer aan de praat. Mijn vrouw wilde een nieuwe afzuigkap kopen, maar ik wist dat ik dan onze TuD-stagiairs Esther en Rutger niet meer onder ogen zou kunnen komen. Die doen namelijk mooi onderzoek naar respectievelijk onderhoud en reparatie van elektrische apparaten. Dat zit zo: al eerder hadden we als BIT (Danielle!) middels een zogenoemde Rasch-analyse uitgedokterd dat consumenten relatief makkelijk te porren zijn voor doelgdragingen gericht op levensduurverlenging van spullen (denk naast onderhoud en reparatie bijvoorbeeld aan het kopen of te koop aanbieden van tweedehands of refurbished spullen). Goed om daar vanuit de gedragologie en ontwerp-i-ologie wat gerichte ondersteuning bij te bieden. Die ondersteuning hadden we bij 'operatie afzuigkap' overigens best kunnen gebruiken. Ten eerste is het - ook als je hem regelmatig schoonmaakt - al snel een onaangenaam vette belevenis om aan een afzuigkap te gaan klussen. Ten tweede hadden we naast een standaard te noemen kruiskopschroevendraaier, een zeker geen standaard te noemen raar stervormig bitje nodig om het één en ander open te kunnen krijgen. Gelukkig bleek zo'n bitje in één van de de geërfde gereedschapskisten te zitten. Ten derde moest ik eerst een te lang serienummer in mijn zoekmachine intypen om er vervolgens achter te komen dat ik een dikke €15 exclusief €6 verzendkosten mocht aftikken voor een gammel uitziend vervangend plastic schuifje.(Waar is toch die lang geleden aangekondige 3D-printer waar iedereen binnen - toen al - korte tijd over zou kunnen beschikken? (zie link)). Nu ja uiteindelijk heeft - eerlijk is eerlijk - mijn vrouw het geheel inclusief werkend schuifje weer in elkaar gezet en aan de praat gekregen. Volgens een mooi artikel in de Correspondent (zie link) ga je meer van je spullen houden als je ze gerepareerd hebt. Er is inderdaad literatuur die dit ondersteunt. Mijn afzuigkapervaring ondersteunt dit overigens toch wat minder. We zijn nu vooral bang voor onze afzuigkap; bang dat het schuifje weer afbreekt :-).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten