zondag 17 mei 2020

Hoe staat het eigenlijk met de hype cycle in tijden van corona?

Al eerder schreef ik over de Gartner hype cycle (zie link voor uitleg). In de podcast van The Economist was een mooie aflevering over drie voor ons bekende en deels ook relevante innovaties met ieder hun plek op de Gartner hype cycle: 3D-printen, de zelfrijdende auto en de elektrische auto. 3D-printen is al veel te lang veel belovend om nog echt overtuigend te zijn. Dat neemt niet weg dat er een sprake is van een kleine opleving in tijden van corona. Zowel in New York als in Italië berichten over 3D-printen om (onderdelen) van beademingsapparatuur in kleine oplage te maken. De vraag is of dit post-corona onder de markttucht kan blijven bestaan. Volgens de mensen van The Economist is dit alleen te verwachten als we doelbewust het ontwerp van essentiële apparatuur vereenvoudigd wordt. Dan zou je daar als overheid wel gericht op moeten sturen in ieder geval voor wat betreft essentiële goederen. Dit zou natuurlijk mooi passen bij de 'hoog op de R-ladder'- gedachte van de circulaire economie. In Azië heeft de SARS uitbraak er toe bijgedragen dat daar e-commerce flink van de grond is gekomen als vorm van  contactbeperkend winkelen. Een stapje verder in de evolutie van contactbeperkend winkelen is contactloos bezorgen en dat brengt ons bij de bezorg-drone. Wing, een zusterbedrijf van Google, is reeds op drie continenten (en vier plaatsen :-)) actief. De bezorgdrone van Wing weegt 5 kilo, vliegt als een vliegtuig met max 120 km/uur en kan hooverend een bezorgbox met inhoud van max 1,5 kilo van ruim 5 meter hoog op je gazondroppen. In corona-tijd is het aantal vliegbeweging met een factor 8 toegenomen. Op zich best indrukwekkend maar het bestaat bij de gratie van kosteloze bezorging en daarmee dus de diepe zakken van Google in afwachting van een dronologische alleenheerschappij. Mmmm dat gaat nog wel even duren denk ik zo. Het marktdenken over de zelfrijdende auto heeft ondertussen niet stilgestaan. Idee van analisten is nu dat de eerste commerciële toepassing gezocht moet worden in spotgoedkope taxi's met een total cost of ownership per km die 50% lager kan liggen dan die van een eigen auto. Zeker in corona-tijden - maar goed hij is er voorlopig nog niet - maar ook daarna zal gezien de lage prijs individueel gebruik heel aanlokkelijk zijn. De gevolgen voor OV en filevorming laten zich raden en die zijn daarmee dan weer niet echt aanlokkelijk. Omdat de autoverkoop op zijn gat ligt en de fossiele autoverkoop voor fabrikanten de middelen opleveren om te investeren in de elektrische auto ziet het er niet zo best uit. Duitse autofabrikanten hebben begin deze maand bij Merkel om steun in de vorm van aanschafsubsidies op (ook fossiele) auto's gevraagd.            

Geen opmerkingen:

Een reactie posten