BINNL de club van samenwerkende gedragsteams bestaat 10 jaar en dat moet gevierd worden. Dat gebeurt oa middels een podcast-reeks waar ook ik in mocht 'schitteren' en wel in een aflevering met Gerdien de Vries (TuD). Best nog wel een gedoetje om dit goed voor te bereiden: Voorgesprek met Gerdien en de communicatiekoningin van BINNL om tot een onderwerp/dilemma te komen voor de aflevering, voorgesprek met de presentator, mini-brainstorm in het gedragsteam om de kans te verhogen dat ik iets zinnigs zeg, wat kernpunten op papier zetten, met het OV naar de provisorisch ingerichte studio op de TuD, op tijd uitstappen enz enz. Ons onderwerp was de hardnekkigheid van de zelden werkende trits kennis-houding-gedrag en het bijbehorende dilemma was of je gedrag ook rechtstreeks kan veranderen buiten deze trits om (ja, bijvoorbeeld met defaults) en hoe dat dat ethisch kan (zie link). Het idee dat je door kennis aan te bieden de houding en vervolgens het gedrag van iemand kan veranderen voelt intuitief juist aan bij zeg maar al onze interne klanten, maar is bijna altijd onjuist. Dit is ook de reden waarom communicatiecampagnes als het meezit wél tot wat extra kennis en bewustwording kunnen leiden maar zelden gedragsverandering tot gevolg hebben. Als positieve uitzondering de BOB-campagne waar onze Koos zo lang actief is in geweest. Succesfactoren: Die duurt al heel lang, die wordt slim gecombineerd met handhaving en de ontvanger wordt geholpen om de veranderende houding (drank achter het stuur kan echt niet) om te zetten in gedrag (vb. Ben je Bob, zeg het hardop) (zie huldevol artikel in Correspondent link). Tijdens de podcast - die vanaf november te horen is (ik zal link verspreiden) - hebben we het gehad over de draken van klimaat-inactie (zie link), de fietshelm, vergroenen tuinen, de CO2-uitstoot bevorderende werking van reclame, wortel & stokmaatregelen (zie link workshop spitsmijden) enz enz.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten