zondag 29 november 2020

Sociale innovatiemaand - week 2

Heb er zoals aangekondigd weer eens de pyschologiche barrieres of klimaatdraken van de Canadese psycholoog Robert Gifford bijgehaald en me een aantal keren hardop afgevraagd tegen welke barrieres ik nu persoonlijk op loop bij klimaatvriendelijk gedrag. In de figuren hieronder zie je ze alle 33 maar mijn persoonlijke top 3 is: 

1. Sociale vergelijking en vermeende ongelijkheid  ook wel het Gekke Henkie-effect genoemd. Mooi is het niet, maar ja er moet er één op 1 staan.  De Duitse filosoof Peter Sloterdijk vindt dat de vrije mens er naar moet streven een wezen zonder smoesjes te zijn. Dat multinationaals gewoon doorvervuilen doet daar niets aan af. Ik voel me wel aangesproken door Peter en houd mij bast aan de gedachte dat als iedere Nederlander een ton CO2 minder uitstoot we al 35% van de opgave van het Klimaatakkoord scoren. Dat moet lukken vooral dit jaar.   

2. Wereldbeelden. Mijn naar hedonisme neigende waardepatroon zit klimaatvriendelijk gedrag wat in de weg. 

3. Sociale newerken. Vegetarisch koken voor gasten of een niet-reizende leevnsstijl past eigenlijkniet in mijn sociale newerk.   

Heb de volledige presentatie met uitleg van de barrieres beschikbaar. Dus voor mensen die hun eigen draken willen bevechten. Laat het me weten! 














     

Geen opmerkingen:

Een reactie posten