zondag 22 november 2020

Sociale Innovatie Maand - week 1

Eerder schreef ik over het boek Een beter milieu begint niet bij je zelf van Jaap Tielbeke. Rutger Bregman deed onlangs echter een tegen zet en stelt dat systeemkritiek zonder eigen actie als een linkse aflaat moet worden beschouwd. Ik vind dat Jaap meer gelijk heeft, maar Rutger heeft voldoende een punt om enig geknaag bij mij op te leveren. Vorig jaar hebben we het uitgebreid over de klimaatdraken - de psychologische barrières voor klimaatvriendelijk gedrag - gehad die zal ik deze maand zeker een aantal keren van stal halen.   Maar goed zoals jullie in mijn introductie gezien hebben is mijn uitdaging dus: "wat zijn de psychologische barrières voor consumentenactivisme als sociale innovatie?".

Wat heb ik zoal gedaan tot nu toe?: 

  • Ben overgestapt van zoekmachine. gebruik nu Ecosia (die uiteindelijk via Bing) werkt en heb met 45 zoekopdrachten eenmaal een boomaanplant bij elkaar gezocht;
  • Eindelijk na jaren apathie over gestapt van bank. Met mijn nieuwe ASN rekening (volgens de eerlijke bankwijzer de duurzaamste bank) bespaar ik voor iedere €1000 die ik een jaar op mijn rekening laat staan ruim 35 kg CO2 tov de gemiddelde NLbank. Belangrijker nog dat is goed voor 1681 kopjes koffie. Toegegeven populariserend omgezet in kentallen maar de onderliggende analyse is robuust (Ecofys). Mocht jezelf minder met CO2 hebben...er gaan geen exorbitante bonussen en miljoenensalarissen naar de ASN-top.  
  • Nu Lubach geeft uitgelegd dat we voorlopig niet van het gas af kunnen doe ik toch nog een poging om van energielabel F(antastich)  (was G van Geweldig) naar E (echt goed) te krijgen in een huis zonder spouwmuren. Vrijdag komt een aannemer langs om te bezien of  zoldervloerisolatie wat is voor ons. 
Volgende week?
  • Ondervonden barrières 
  • Milieucentraal CO2-voetafdrukbereking

Geen opmerkingen:

Een reactie posten