zondag 29 november 2020

Sociale innovatiemaand - week 3 /4

Daar morgen al weer de slotbijeenkomst is van innovember smokkel ik even wat activiteiten naar de virtuele week 3 en 4. Net als eind vorig jaar heb ik onze CO2-jaaruitstoot uitgerekend met de rekentool van Milieu Centraal. In 2019 kwam ik voor mij en mijn vrouw op 19 ton uit nu op 10 ton. De grote winst zat voor ruim 2 ton in de overstap van een middenklasser naar een klein hyperzuinig stadsautootje en voor de rest eigenlijk alleen maar in minder vliegen (en nog een klein beetje energie in huis). Slik, wereldwijd is vliegen goed voor 7% van de CO2 uitstoot maar bij mij is dat in een corona-vrij jaar al snel het vijfvoudige. Goed, net als vorig jaar zet ik mijn CO2 uistoot om in van die fijne CO2 compensatie houtskooloventjes voor in Afrika en nemen we ons plechtig voor niet meer ieder jaar intercontinentaal te vliegen. Maar toch, helemaal goed voelt het niet zoveel uitstoot. Hoewel ik me soms ook - moet ik ook toegeven - weer beet laat nemen door het Gekke Henkie effect. Dan bedenk hoe het hebben van een kind per ouder per jaar staat voor 58,6 ton CO2 uitstoot, daar kan ik meer intercontinentale vluchten voor maken dan mij lief is. De winnaar van de podcast van het jaar verkiezing zelfspod wijdt een hilarische aflevering aan kindschaamte versus Zweedse vriendin-schaamte. Het ontkurkend duo demonstreert mooi hoe snel morele verwijten gemaakt worden en hoe het woord 'hypocriet' de discussie binnen sluipt. (luister tussen 14 minuut 25 seconden en 39 minuut 45 seconden).     

Geen opmerkingen:

Een reactie posten