Termen als 'van buiten, naar binnen'-werken, 'buiten voorop' (uit het Kompas IenW) en doen vermogen zijn de hype inmiddels wel voorbij en beginnen - schoorvoetend, dat misschien nog wel - gemeengoed te worden. Daar moeten we methodologisch natuurlijk wel in meegroeien. Straatgesprekjes als onderdeel van een busreisje naar de perifere regio's bieden dan wel welkome verwondering, maar nog geen daadwerkelijk inzicht. Daar heb je oa goede interviewtechnieken en slim uitgevoerde focusgroepgesprekken bij nodig. Vandaar ook dat het BIT zich daar van de week over heeft laten bijscholen door Marion Matthijssen van de Onderzoekswinkel. Marion is een zeer ervaren kwalitatief onderzoeker met name in het sociale domein. Komt overal binnen en rust niet tot zij het niveau van informatieverzadiging - een mooie vakterm - heeft bereikt. Het was ook voor de meer ervaren kwalitatief onderzoekers bij het BIT een leerzame ervaring om de inzichten van Marion mee te krijgen. We zijn nu weer helemaal opgefrist op het gebied van vragen- en topiclijsten, handige tussenzinnetje, creatieve werkvormen in focusgroepen om de group think de doorbreken en aandachtspunten voor als je in de rol van opdrachtgever zit. Er was zelfs nog even tijd om focusgroepaanpakken te ontwerpen voor al dan niet vergroenende hoveniers en voor motorrijders die al dan niet openstaan voor een e-motor. Meer weten over hoe het Joint Research Institute het belang van kwalitatief onderzoek ziet en over de kracht van Dikke Data? (zie link en link).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten