Vorige week mooi gesprek gehad met de gemeente Nijmegen en een mobiliteitsadviesbureau over de deelauto. Dat zit zo: met stagiair Aiko Spitters wil ik graag kijken naar het benutten van het life event verhuizen om mensen hun eerste, tweede of zelfs derde auto op te geven ten faveure van een deelauto. Idee van een life event zoals verhuizen, nieuwe baan, gezinsuitbreiding is dat je dan meer openstaat voor gedragsverandering omdat als van zelf je ingesleten gewoontegedrag wordt doorbroken. Om daadwerkelijk zo'n life event te benutten is timing heel belangrijk: te vroeg en het gewoontegedrag wordt nog niet ter discussie gesteld, te laat en er is al nieuw gewoontegedrag . Best lastig mikken dus. De vakliteratuur lijkt aan te geven dat de ideale timing voor een interventie richting de deelauto zo net voor het verhuismoment ligt. We richten ons daarbij op nieuwbouwwijken omdat de opgedane lessen dan ook extra interessant zijn voor de woningbouwopgave van dit kabinet. Het gesprek bleek zo leerzaam omdat ervaringsdeskundigen ons lieten zien dat afhankelijk van de ontwerpparameters van de nieuwbouwwijk de ideale timing veel eerder ligt dan het verhuismoment, namelijk voorafgaand aan het koopmoment. In nieuwbouwijken met een lage parkeernorm vindt namelijk een zelfselectie plaats op nieuwe bewoners die minder aan een auto / parkeerplaats hechten. Kiezen voor de woning, betekent dan vaak automatisch ook afstand doen van de (tweede) auto en kiezen voor deelauto, OV en fiets. In dit geval is een succesvolle gedragsinterventie er één die potentiele kopers voor de nieuwe woonwijk comfort geeft bij het aanbod van vervoersmodaliteiten anders dan de privé-auto. En zo wordt wederom het gelijk van Jan van der Waard (oud-KiM-collega) aangetoond: "Alles hangt met alles samen en dat in toenemende mate".
Geen opmerkingen:
Een reactie posten