zondag 27 maart 2022

Conferentie over onderwijs en de Sustainable Development Goals

De komende drie dagen ben ik als dagvoorzitter ondergedompeld in de wereld van Education for Sustainable Development (ESD). Hier wordt door de Verenigde Naties enorm aan getrokken omdat het de kans biedt jonge mensen change agents voor duurzame ontwikkeling te maken. Op deze wijze heeft onderwijs (SDG 4) het in zich de andere 16 SDG's een zetje in de rug te geven. Dat klinkt als een winstverdubbelaar toch? Het is voor mij een nieuwe wereld waar ik heel nieuwsgierig van word. Zo wordt er onderscheid gemaakt tussen formeel, niet-formeel en informeel leren. Waarbij formeel leren het leren op school is, niet-formeel het leren buiten school maar wel door de school georganiseerd (natuurproject om de school, excursies enz) en informeel leren min of meer spontaan leren buiten de school. Deskundigen die hier in thuis zijn denken na en adviseren over hoe je die verschillende vormen van leren kunt combineren om attitudes, gedrag en waarden van jonge mensen richting het duurzame te helpen ontwikkelen. Ik kijk hier erg naar uit al was het alleen maar omdat Arjen Wals één van de sprekers is. Van hem is de prachtige uitspraak:  "Als of inconsequent het goede proberen te doen, slechter is dan consequent het verkeerde doen."      

1 opmerking:

  1. milieu, veiligheid en file worden genoemd als grote nadelen als grote nadelen van de automobiliteit. Als fietser zie ik steeds grotere onveiligheid bij fietsers en ook steeds meer fietsfiles en riskant en asociaal fietsgedrag. Milieu qua auto wordt op termijn allemaal elektrisch. Fietsen voor de helft.
    Vergeten in de opsomming is Ruimte. Dat wordt in de steden de doorslaande factor, niet milieu, veiligheid en file.

    BeantwoordenVerwijderen