Van de week weer zo'n mooie critical review sessie van de collega's van de Mobiliteitsvisie. Wederom onder leiding van Wim Derksen ging die deze keer over wat we weten over mobiliteit en gedrag. Goede verhalen van Marieke Martens (TNO), Erik Verhoef (RLI /UvA), Marije van Gent (HvA) en Jan Anne Annema (TuD). Samen vormden de sprekers een mooie mix. De bijdrage van Jan Anne ging over beleidshistorie in relatie tot de externaliteiten van automobiliteit (milieu, veiligheid en file) en daarmee goed beschouwd het minst over gedrag. Maar deze invalshoek bracht wel mooie scherpte in het gesprek. Want de autodominantie komt natuurlijk niet uit de lucht vallen. De beleidshistorie laat zien dat sinds midden vorige eeuw al dan niet bewust is gebouwd aan een volledig op auto's ingerichte omgeving: een autocentrisch socio-technisch systeem met een nog al hardnekkige 'lock in' (lees vooral ook deze prachtige scriptie van een collega van de Gemeente Utrecht). En al dat beleid is óók gewoon gedragsbeleid, want al het beleid beoogd gedrag te beïnvloeden. Je in een wereld waarin per 180 miljard dollar aan autoreclames wordt uitgegeven afvragen of het wel OK is dat de overheid gedragsinterventies inzet om mensen uit de auto te bewegen, is enerzijds misschien best begrijpelijk, anderzijds dan weer niet passend bij sturen op brede welvaart. Reuzefijn daarom dat dit kabinet op andere dossiers alvast inzet op gedragsbeïnvloeding door de omgevings- en mediabeleid (respectievelijk fast-food en gokken) en voor de auto zeker irt tot de woningbouwopgave liggen er misschien ook wel kansen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten