Zaterdagavond heb ik in Kopenhagen bij vrienden een heerlijk bereid stuk varken gegeten. Ontzettend scharrel- en bioverantwoord en juist om de consument daar van te doordringen werden live vrolijk in vers stro rondbanjerende varkens op een TV boven het vleesaquarium getoond. Zou dit dan kunnen bijdragen aan het in eerdere blogs genoemde gat tussen attitude en gedrag? Het zou zomaar kunnen. Speculerend zou je kunnen bedenken dat dit veel meer in the face is dan een keurmerk-embleem op een verpakking. In Het grote gevecht werd ook al wat gepreludeerd op QR-codes op thee zakjes die - met blockchain technologie mogelijk gemaakt - tonen welke wél eerlijk betaalde theeplukkers - jouw theeblaadjes geplukt hebben. Daar zit dan weer een extra stap in waarvoor zo maar geen tijd is binnen de 7 seconde die we nodig hebben om een product van een schap te selecteren. Ondertussen zou varken-tv ook nog negatief op de verkoop uit kunnen pakken, omdat de vertaalslag van een optisch vrolijk banjerend varken naar een onder cellofaan verpakte soortgenoot -zelfs voor de minder gevoeligen onder ons - nogal in the face binnenkomt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten