zondag 9 februari 2020

Time management Hollandaise

Na jarenlang te zijn gebombardeerd met de goed bedoelde,  maar wel erg Amerikaanse en in mijn ogen niet altijd uitvoerbare adviezen van Dave Allen’ s Getting things done hebben we nu een populaire Nederlandse variant in de boekenwinkels: Rick Pastoor’s Grip - het geheim van slim werken. Zijn boek bestaat uit drie delen: deel 1 Grip op je week; deel 2 Grip op je jaar en deel 3 Grip op je leven (met nog bonushoofdstukken over aantekeningen maken, vakanties (!) en management).Als je jezelf toestaat wat chagrijnig naar het boek te kijken dan zou je met recht kunnen zeggen dat het boek voor 80% uit herkauwde managementboeken bestaat (oa Allen, Covey, Kahneman, Duhigg en Eyal). Maar als je dat zou doen, dan zou je zowel jezelf als Rick Pastoor te kort doen. Los van de hernieuwde kennismaking met de 80%, is zijn eigen 20% zeer zeker de moeite waard. Hollandse nuchterheid voegt echt wat toe. Verfrissend is dat hij mild is naar de lezer en naar zichzelf en dat veel dingen mogen mislukken. Hij moedigt je dan ook aan flink te experimenteren om uit te zoeken wat voor jou persoonlijk wel/niet werkt en dat is natuurlijk goed te keuren. Omdat hij ook zegt dat je niet teveel tegelijkertijd moet oppakken haal ik er even mijn persoonlijk top 10 uit (maar dan heb ik schandalig veel genegeerd, dus kijk vooral zelf even). Niet in volgorde van belangrijkheid, maar wel grofweg de indeling van het boek volgend kom ik uit op het volgende voornemens :
(1) Neem reis-, voorbereidingsgroep- en verwerkingstijd op in je agenda;
(2) Creëer focus door per week twee of drie prioriteiten vast te stellen;
(3) Noteer al je taken op jouw digitale takenlijst in de vorm van uitvoerbare acties (doe ik zelf al wel, maar kan nog beter en nooit meer acties in schriften en losse briefjes opschrijven);
(4) Doe een wekelijkse review (doe ik al wel vooruitkijkend maar Rick demonstreert ook duidelijke de voordelen van terugblikken. In lijn met actie (3) staan die nu op zondagmiddag in mijn agenda); (5) Max 7 kwartaaldoelen formuleren;
(6) Een jaarplan maken (maar dan wel maar 3 maanden vooruit);
(7) Digitale aantekeningen maken met herkenbare titels (dus gewoon Ipad onder de arm, ook als je net zo’n mooi NS-schrift heb gekregen);
(8) Vakanties bij voorkeur van woensdag tot woensdag plannen (Dan kom je er weer relaxed in);
(9) Meer bilats
(10) Geen e-mailmappen meer maken. Met docs doe ik dit al niet meer, maar voor email moet ik nog even over een drempeltje heen. Rick zegt ook: "Alleen in stenentijdperkprogramma’s  als HPRM wordt nog in mappen gewerkt, voor alle gebruiksvriendelijke programma’ s kan je gewoon op de zoekfunctie vertrouwen." Ik kan niet helemaal uitsluiten dat ik dat van HPRM zelf heb verzonnen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten