zondag 6 oktober 2019

Waarom ride sharing de files gaat oplossen.

Laatst hoorde ik van een collega dat de autobezettingsgraad in de ochtendfile gedaald zou zijn tot 1,03. Dat zou je als volgt voor je kunnen zien: 30 auto’s staan achter elkaar in de file en alleen in auto 29 zitten twee mensen, in de rest 1. Laat deze gedachte in tijden van heroverwegingen, groeiagenda’s en investeringsfondsen even op je inwerken.....Nee, nog iets langer..............nu moet ik eigenlijk volstaan met het adresseren van het probleem en niet de oplossing, maar deze presentatie is te mooi om niet te delen. De Israelisch/Amerikaanse gevierde gedragswetenschapper Dan Ariely (zie ook blog over geld) heeft zich nu ook in de file gestort. De videoregistratie laat zien dat hij onder andere aan de hand van mobiele telefoongegevens en dronebeelden het fileverkeer rondom een Israëlische stad analyseert. Hij heeft een mooi voorbeeld van een werkgeversaanpak en laat ook zien dat een financiële prikkel voor spitsmijden het beste werkt als je vooraf beloont ipv achteraf en dat een korting op de wegenbelasting daar binnen dan weer het beste werkt. De echte knaller is dat 90% van de mensen in dit onderzoek uitstekend zouden kunnen carpoolen. En uitstekend is dan gedefinieerd als binnen één kilometer van een potentiele reisgenoot afwonend die zowel voor de heen- als de terugreis binnen een kwartier van jou vertrektijd ook van plan was te vertrekken. Ik zeg DOEN! Nu weet ik dat de term carpoolen wat weerstand opwekt, dus als ik daar anderen een plezier mee doe is een ander woord van harte welkom (ride sharing schijnt hipper te zijn). Mooi is sowieso dat sociale media maken dat reizigers allemaal veel makkelijker te matchen zijn dan in de tijd dat het nog  carpoolen mocht heten. Verder past het bij mijn gevoel van rechtvaardigheid en common sense als  we het carpoolen financieel prikkelend regelen door flink huis te houden in de reiskostenvergoeding en het leasebakfetisjisme, maar wetend dat een beloningsconstruct waarschijnlijk helpt om het politiek voor elkaar te krijgen moeten we dat dan misschien maar doen. Wellicht de MaaS-pilots als draaggolf gebruiken? Als BIT kunnen we met gedragsinzichten mensen helpen uit hun gewoontegedrag los te komen en over hun ride share-koudwatervrees heen te stappen. Vanaf 19 min 02 sec tot 28 min 30 seconde gaat het in de presentatie over mobiliteit. Als je nieuwsgierig bent geworden naar waarom Dan een halve baard heeft moet je ook even naar 1 min 40 sec gaan..





1 opmerking: