zondag 27 oktober 2019

NWO-voorstellen - 1480 pagina's achter de rug

Dankzij NWO hoefde ik niet meer na te denken over wat ik dit weekend ging lezen. Inmiddels zit het erop en heb ik de voorstellen die zijn binnen gekomen op de call Transities en Gedrag door geploeterd. Een super leerzame ervaring, ik kan niet anders zeggen. Een mooie verscheidenheid aan bestudeerde transities en methodieken (sommige totaal nieuw voor mij) om gedrag en verandering op micro-, meso- en macroniveau in beeld te brengen. Van de week ga ik met de andere leden van de beoordelingscommissie in conclaaf om tot een voorselectie te komen. Ik mag natuurlijk niets verklappen over individuele projecten maar een aantal meta-observaties mag ik natuurlijk wel delen: (1) er is sprake van een indrukwekkende proceszorgvuldigheid van NWO. Zo wordt heel netjes en vooral georganiseerd gezorgd dat alles vertrouwelijk blijft en integer gebeurd ; (2) Naast door een beoordelingscommissie wordt ieder voorstel wordt ook nog eens door minimaal twee (buitenlandse)referenten beoordeeld; (3) Door mij als buitenlands geïdentificeerde referenten zijn vaak onder de indruk van de betrokkenheid van (maatschappelijke) organisaties in het consortium en de aandacht voor kennislanding. Daarentegen vinden deze  referenten het mal dat er zo gesteund wordt op PhD's en postdocs en dat de inzet van hoogleraren en universitaire docenten -in ieder geval wat geclaimde tijd betreft - beperkt wordt gevonden (heeft te maken met de NWO-spelregels); (4) Iets wat even was weggezakt, maar wat ik  meteen weer herkende uit mijn eigen universitaire loopbaan; de oordelen van referenten lopen enorm uiteen. Bij flink wat voorstellen scoort de ene referent de hoogste score en de andere de laagste. Aan de beoordelingscommissie om hier mede op basis van het weerwoord van de indieners chocola van te maken; (5) Zowel met het begrip 'transitie' - toch in de call gedefinieerd - als met de term 'gedrag' wordt wel heel vrij omgegaan in de voorstellen. Morgen nog maar even bellen met de mensen van NWO over hoe met dat laatste om te gaan.



             

Geen opmerkingen:

Een reactie posten