zondag 6 oktober 2019

Verduurzaming bezorgen bij de bezorg- en retourlogistiek

Al twee uur voor de opening van het Festival Duurzame Mobiliteit zaten we van het BIT al ontzettend te workshoppen met praktijkexperts uit de wereld van de bezorg- en retourlogistiek. Meer en meer pakketjes worden via internet besteld en netjes thuis afgeleverd. Maar vaak zijn de mensen niet thuis en bijna net zo vaak worden aangeschafte pakketjes ook weer teruggestuurd. De koningklant verwacht tegenwoordig bovendien dat dat ook allemaal gratis kan. Niet zo gek dus dat zowel de collega´s die met duurzame mobiliteit bezig zijn en de collega´s die aan circulaire economie werken hardop nadenken over hoe dit alles duurzamer kan. Betrokken bedrijven kunnen in hun interne processen een hoop doen (en doen al een hoop!) om duurzamer te worden. Denk bijvoorbeeld aan minder lucht verpakken en de aanschaf van elektrische busjes. Maar de consumenten kan ook wat doen. Bedrijven kunnen consumenten daarbij verleiden de duurzame keuze te maken. Nu dat is natuurlijk een BIT-klus ten voeten uit. Opgedane inzichten rond het terugdringen van het aantal retouren waren oa: (1) zorg dat de productbeschrijving top is. Bij sommige bedrijven hebben ze daartoe een werkende learning loop. Ze analyseren de reden voor retourneren van spullen en passen daar de productbeschrijving op aan. Voorbeeld: Een bedrijf kreeg veel airco´s terug van het type waarbij een afvoerslang via het raam naar buiten moet. Klanten hadden niet op een slang en op een openstaand raam bij 35°C gerekend. Tegenwoordig bevat de productomschrijving daarom een foto met de afvoerslang duidelijk in beeld; (2) inzet virtual en augmented reality voor maatvoering. Hier kan je denken aan het virtueel passen van kleding, maar bijvoorbeeld ook aan het virtueel uittesten van de omvang van een TV in je huiskamer. TV's worden namelijk vaak teruggestuurd omdat ze te groot uitvallen. Ik kan met het niet-virtuele huiskamergesprek daarover levendig voorstellen wetende dat voor de meeste mannen zo iets als een te grote TV een leugenachtig concept is. Tenslotte ben ik van mening dat bedrijven  €X korting zouden moeten geven als klanten afstand doen van hun verworven recht op gratis retourneren. Bij hotelsites passen ze dit al toe bij niet-annuleerbare kamers.


         

Geen opmerkingen:

Een reactie posten