zondag 15 april 2018

Gelezen: Piperonylbutoxide - blast from the past

Dit weekend in NRC het bericht dat dubbel geimpregneerde muskietennetten beter en voordeliger beeschermen tegen malaria dan enkel geimpregneerde netten en extra spuiten in de slaapkamer. De  dubbel geimpregneerde nettenbevatten niet alleen een insecticide maar ook piperonylbutoxide een stofje dat de afbraak van insecticide in de mug remt. Laat ik nou net voor mijn proefschrift ook de afbraakremmende werkingvan piperonylbutoxide bestudeerd hebben maar dan met polycyclische aromatische koolwaterstoffen ipv insecticiden en vissen in plaats van muggen. Je maakt wat mee! En hehoewel het een kort stukje in het NRC was, was dit niet eens mijn enige associatie. Ook moest ik denken aan Algorithms to live by https://tinyurl.com/ya2yablc  waarin wordt ingegaan op de mogelijke onethische werking van goede wetenschap als je eerst een dubbelblind studie tot het eind wil afmaken terwijl je aan eerste waarnemingen soms al evident kan merken of iest werkt of helemaal niet. In het voorbeeld van de netten was allang bekend (niet uit mijn proefschift hoor :-) dat piperonyl butoxide afbraakt remt van insecticides en met die kennis hadden al eerder dan nu kinderen gered kunnen worden.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten