zondag 8 april 2018

Kennis: Afgeladen masterclass mobiliteit voor Stad van de toekomst!

De bezetting van de Rijnstraat verdubbelde deze vrijdagmiddag door de aanwezigheid van zo’n 150 deelnemers aan de masterclass mobiliteit voor de tien ontwerpteams van Stad van de Toekomst https://www.bna.nl/onderzoeks-project/stad-van-de-toekomst/  Lodewijk Lacroix (MRDH) & Arjan van Binsbergen (TU Delft) vertelden over het SURF project STAD over de zelfrijdende auto en hadden echt hun best gedaan om zich in de ontwerpers te verplaatsen door na te denken over de ruimtelijke impact van de zelfrijdende auto. Dat de volledige zelrijdende auto (Fase 5) er echt niet is in 2040 (tijdshorizon van de ontwerpen) was even schrikken voor de BNA-dagvoorziter en hij kwam er dan ook nog twee keer op terug. Verder gaf het duo Lacroix/Van Binsbergen de ontwerpteams de volgende vragen/uitdagingen mee: (1) Bedenk tot op welk niveau de mogelijke voordelen van MAAS en ZRA mogen worden ingecalculeerd?; (2) Robuustheid: Wat is het minimum mobilitietsniveau dat een ontwerp moet bieden als alles instort?: (3) Wat gaat het verschil tussen werkelijk en gewenst gedrag van burgers, bedrijven enz worden?; dit alles leidt ook tot de aanbeveling: (4) Maak een flexibel ontwerp.
Henk Meurs (Radboud) had ook al wat nagedacht over de mogelijke ruimtelijke impact van MAAS (SURF project SCRIPT). Wat hem betreft zitten we met MAAS kort voor het instorten van de hypecurve en moeten we gaan na denken over hoe het publiek belang in performance vorm te geven. Bij klassieke OV-verbindingen is dit overzichtelijk (minimale dienstregeling) maar bij MAAS nog een stuk moeilijker. Een belangrijke ruimtelijke impact van MAAS is het verschijnen van multimodale hubs om tot ruimtelijke bundeling van verschillende vervoersdiensten te komen. Aangezien reizigers niet verder dan 400-800 meter willen lopen heb je er hier best veel van nodig. Hugo van der Steenhoven vertelde over het SURF project Smart Cycling Futures. Dit project bevat een aantal mooie deelprojecten met zeker ook zicht op ruimtelijke impact (zie dia), maar het verhaal ging helaas nogal voorbij aan de vraag hoe de ontwerpteams rekening kunnen houden met de fiets en fietsinnovaties. 




   





 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten