vrijdag 8 april 2016

Kennis: Nationale Wetenschapsagenda routeworkshop Big Data

Dinsdag over de eens zo roemruchte Zeedijk van Amsterdam CS naar het KNAW Trippenhuis gelopen om deel te nemen aan de NWA routeworkshop Big Data. Maar liefst zo'n 150 deelnemers waren hier op af gekomen; veel wetenschappers maar ook wat deelnemers uit bedrijfsleven en overheid. Na enige introducerende verhalen gingen we in tien groepen uiteen met ieder twaalf deelnemers, een notulist en een  voorzitter. Geïnspireerd door een overigens intelligent en goed geschreven routedocument gingen we aan de slag met het benoemen van zogenoemde game changers; de verbindende vragen die er écht toe doen. Dat viel overigens niet mee want de groepsgrootte was wat te groot om én iedereen voldoende spreektijd te geven én wat interactie te krijgen. Maar goed hoewel we wat bleven steken in het stapelen van monologen was het zeker niet onaangenaam. Mijn oproep om vooral toch ook de kennisinfra te verstevigen en aan capacity building te doen werd op een trouwhartige KNMI collega na, (je hebt een biertje van me te goed Raymond :-) niet echt overgenomen maar daar moet je natuurlijk niet sikkeneurig van worden in deze fase. De strak getimede twee minuten pitches uit de tien groepen gaven namelijk wel een mooi gevarieerd beeld van de vragen die leven, hoewel de organisatoren nog niet echt te spreken leken over het gehalte game changers. Tijdens de lunchpauze werden we tot netwerken aangezet en zo ontmoette ik oa een lector van de Hogeschool Arnhem, de trekker van het TUD Data Center, een genomics expert, en een voorzitter van de NWA stuurgroep. Veel gesprekjes die ik soms kon volgen en soms ook helemaal niet. Zo belandde ik per ongeluk in een gesprek over Deep  Learning en Machine Learning, waarop ik mij met mijn telefoon aan het oor een Kamervraag vijnzend snel uit de voeten maakte. In de middag moesten groepen gelijkgestemden (overheid bij elkaar) weer een stap verder komen. Één van de Ministerie-collega's verzuchtte nog opgelucht: "Ah gelukkig geen experts in deze groep", maar dat maakte de opdracht  niet makkelijker. We moesten namelijk uit de lijst van 40 game changers uit de ochtend er eentje kiezen om verder te verdiepen. Zeker met een aimabele voorzitter lukt dat natuurlijk helemaal niet en toen ik op de helft van de beschikbare tijd weer naar de trein moest, waren we nog geanimeerd in rondjes aan het draaien. Het zal dan voor de schrijfgroep ook niet meevallen wat van de uitkomsten van de dag te breien. Maar zoals gezegd met het routedocument had de groep al aangetoond goed te kunnen schrijven, dus mijn verwachtingen zijn big. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten