zondag 7 juli 2024

Mailen helpt

We worden allemaal wel eens gek van alle commerciele mails die we krijgen, maar soms helpt zo'n mail nog ook. Althans dat is wat BIT-stagiair Femke heeft aangetoond voor slimme herinneringsmails aan mensen die zich wél geregistreerd hebben bij een deelauto-provider, maar na twee tot zes maanden nog steeds geen deelauto hebben geboekt. Vier keer meer mensen dan mensen die geen herinneringsmail hadden ontvangen gingen alsnog voor de eerste keer een deelauto boeken. Knappe uitkomst en sowieso ook een knappe onderzoeksopzet met eerst literatuuronderzoek, daarna interviews, vervolgens vragenlijstonderzoek en ten slotte de met gedragsinzichten volgestopte mail-interventie zelf. Vooral de statische power in deze studie was indrukwekkend, want je kan je voorstellen dat je héél veel proefpersonen nodig hebt wetende dat veel mensen de mail niet openen (ongeveer de helft) en dat maar een klein deel van de mensen alsnog in beweging komt (zo'n 5%). Een mooie studie die op een kosten-batenanalyse de goede kant de bocht uitvliegt. Onze samenwerkingspartners bij de Gemeente Den Haag en de deelauto-provider waren dan in hun nopjes met de resultaten. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten