zondag 14 juli 2024

De Leesjutter 4: Struikelen over participatie

Ga h'm maandag netjes terugleggen, maar zag bij het secretariaat van de collega's van Participatie een stapeltje exemplaren van het boekje uit de blogtitel liggen met als ondertitel Tien 'kritieke momenten' voor betere burgerparticpatie in lokale besluitvorming van UvA docent Nanke Verloo. Toch maar ééntje meegejut en ik ben blij toe want het boekje is kort, bondig en inzichtrijk. Eerder schreef ik over zaken die mis gaan met burgerparticpatie (bp) (zie link) ook als het geheel best goed aangepakt lijkt (zie link). De kritieke momenten uit de titel zijn die stappen in de voorbereiding, uitvoering en nazorg van bp die bij een suboptimale aanpak de neiging hebben de situatie uit de hand te laten escaleren. Ik zal een paar van de stappen noemen, maar het mooiste inzicht vind ik misschien nog wel dat je volgens Nanke een ander idee moet hebben over wat bp vermag. Als je denkt dat bp een wezenlijke bijdrage kan leveren aan het herstellen van vertrouwen in de politiek...vergeet het maar. Daarvoor doet een te kleine en specifieke groep mee. Om die zelfde reden wordt besluitvorming ook niet democratischer van. Met bp weerstand wegnemen lukt ook niet, sterker nog die neemt eerder toe. Tja waarom zou je er sowieso nog aan beginnen vraag je je af. Nu volgens Nanke zit de meerwaarde in 'de ervaringen en ideeën van burgers als een belangrijke bron van kennis inzetten om plannen of beleid te verbeteren'. En dat doe je dan met een inclusief proces zonder - en dat lijkt me heerlijk nuchter- je druk te maken over het democratische of representatieve karakter van het geheel. Tenslotte zoals beloofd nog wat er voor mij uitspringende kritische momenten: (1) in mijn eigen woorden:  wees helder over wat poltiek is en verschuil je als bestuurder niet achter een (technocratische ) ambtenaar. Voorbeeld van hoe dit zou moeten uit het boekje: de wethouder die tijdens een bp-bijeenkomst zegt "Wij hebben politiek besloten dat woningbouw voor sociale huur onze prioiriteit is en daarom gaat dit bp-proces niet over de vraag of er woningen komen en ook niet over het aantal woningen, het gaat slechts over de inrichting van de publieke ruimte" (hier kan je ook een formulering bij bedenken die van toepassing is op een AZC, met ipv 'inrichting publieke ruimte' als thema 'het borgen van uw veiligheid(sgevoel) als buurtbewoner'); (2) voorkom dat goedbedoelde creatieve werkvormen achter een tekentafel of met piepschuime blokken het inhoudelijk gesprek belemmeren; (3)  zorg dat de informatievoorziening (voor- en achteraf) en de terugkoppeling goed geregeld is. Vaak krijgen bewoners pas op de participatie-avond zelf pas de benodigde info en terugkoppeling van wat er met burgerinput is gebeurd laat vaak te wensen over, gekgenoeg ook als er echt wat met de input gedaan is! Verder ben ik van mening dat het ook een goed idee is om nog even de prachtige geciteerde zinnen in mijn blog terug te lezen over de beste en enige roman die ik ken over bp (zie link)


       

Geen opmerkingen:

Een reactie posten