zondag 16 juni 2024

Pinguin Fred leest: Integer leven - Hoe blijf je trouw aan jezelf? van Martha Beck

Zo één keer per jaar proberen we als Pinguin Fred ter ere van de week van de integriteit iets over integriteit te lezen. We hebben ons met dit boek een beetje op het verkeerde been laten zetten. Het gaat helemaal niet over het aannemen van cadeau's van boven de 50 euro, maar over als het ware - je ware zelf te durven zijn. Al na het lezen van de eerste hoofdstukken werd me duidelijk: "Dit is totaal niet mijn kopje thee". Het is een soort van doe-het-zelf-boek psycho-analyse waarin je wordt uitgenodigd het voorportaal en de negen hellekringen uit de Godelijke Komedie van Dante te doorlopen aan de hand van een niet te al te zwaar trauma waar je mee rondloopt. De schrijfster heeft zelf allerlei vreselijke dingen meegemaakt en ik twijfel niet aan haar integriteit. Maar goed daar wordt het boek niet passender van voor mij. Ik zou zeggen twee ballen voor de moeite en snel door met het volgende boek. We zijn wel weer eens toe aan een voltreffer als Pinguin Fred en ik denk dat we er met Het Vuur van de vrijheid die voor 24 september geprogrammeerd staat er één te pakken hebben. Deze vierdubbel biografie gaat over de jaren 1933 tot 1943 en over hoe vier vrouwen: Hannah Arendt, Simone Weil, Simone de Beauvoir en Ayn Rand in deze periode hun vsionaire ideeën ontwikkelden. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten