zondag 9 juni 2024

Gelezen: Ultra-processed people van Chris van Tulleken

In de etalages van de Engelse boekenwinkels was even geen ontkomen aan het boek Ultra-processed people - why do we all eat stuff that isn't food ...and why we can't stop? Al voor ik het boek was tegen gekomen was me al een verschijnsel opgevallen in Engelse steden dat in dit boek een naam krijgt; food swamps. In food swamps is weliswaar vers eten te koop maar dit aanbod wordt overstemd door een enorme hoeveelheid fast food restaurants. De overtreffende trap van de food swamp is overigens de food desert - plekken waar geen winkels zijn waar verse groenten verkocht worden. In de Verenigde Staten blijken er 6500 van te bestaan. vanuit de sociale psychologie weten we dat de voedselomgeving een veel betere verklarende factor voor overgewicht is dan iets als wilskracht. Tel uit je winst. Nu goed dit boek was voor mij om een andere reden nogal een eye opener; tot voor kort nam ik het altijd ontzettend op voor voedseladitieven zoals e-nummers omdat ik als jonge toxicoloog al leerde dat de veiligheid van deze stoffen veel beter wordt onderzocht dan die van natuurlijke (voedings)stoffen. Desalniettemin gaat er iets goed fout met ultra-processed foods (UPF) - zeg maar bijna alles met meer dan vijf ingrediënten (voor een betere uitleg zie link). UPF voedsel & frisdranken - zo geeft de auteur aan - zijn ontworpen om overgeconsumeerd te worden en zijn wat hem (en andere wetenschappers) betreft de belangrijkste oorzaak van overgewicht en obesitas. Bij UPF wordt de voedselmatrix afgebroken opdat het eindproduct droog en zacht wordt. Het eet daardoor makkelijk en omdat het door een hoog suiker en vetgehalte een hoge calorische dichtheid heeft krijg je snel veel calorieën binnen zonder verzadigd te raken. Ook kunnen de additieven in UPF je microbioom beschadigen hetgeen tot ontstekking en darmlekkages kan leiden. Vooral mijn vrouw gaat er nu helemaal voor om UPF te vermijden. Dat is overigens niet per se heel makkelijk. Niet in de laatste plaats voor mij :-). Gelukkig is de enige chips die ik lekker vind (licht gezout) ook min of meer de enige UPF-vrije chips. Dorito en Pringles krijgen er weer wel flink van langs in het boek. O ja en voor je gaat denken ik eet sowieso geen chips...je vindt UPF waar je het misschien niet zou verwachten: brood, babyvoeding, muesli/cruesli, vleesvervangers, dieetproducten, vruchtenyoghurt enz. Mocht jij of beter nog je partner ook aan de slag willen met UPF-vrij eten zie link  


  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten