Zoals al aangekondigd vond van de week event Brede Welvaart en de toekomst van infrastructuur plaats in Tilburg. Daarbij werden we overigens bij aanvang flink op de proef gesteld door diezelfde infrastructuur; zo'n 3/4 van de deelnemers kwam ruim een half uur te laat vanwege treininfraproblemen tussen Den Bosch en Tilburg. Gelukkig was het eerste uur van het programma voorzien van voldoende flextijd om het geheel toch nog een beetje in de planning te kunnen houden. Tijdens de dag was het mooi om te zien hoe verschillende netwerken over en weer van elkaar leren en ook mooi te beseffen dat de collega's van ISM dat bij het organiseren al hadden aangevoeld. Brede welvaart blijkt namelijk een zeer geschikt construct om het goede gesprek te voeren over de rol van vraagdemping bij lange-termijn investeringsbeslissingen over verschillende vormen van infrastructuur heen; die van de energie (de netwerkbeheerders), die van de weg en het spoor (IenW, ProRail, NS) en die van het drinkwater (Vitens en de andere drinkwaterbedrijven). Netwerkbeheerders gaven aan naast op meer capaciteit op het netwerk in te zetten op beter benutten én vraagdemping. Voor weginfra lijken die laatste twee mij nog wat teveel op één hoop gegooid te worden, waarbij het in die ene hoop niet teveel over vraagdemping lijkt te gaan. Wellicht is dat ook de reden waarop spitsmijden nu spitsspreiden genoemt wordt? Nu ja, de netwerkbeheerders kijken bij hun investeringsbeslissingen 40 jaar vooruit en kijken naast financieel kapitaal, ook naar sociaal, natuurlijk, geproduceerd, menselijk en intellectueel kapitaal. Dat zag er al best indrukwekkend uit. Naarmate de dag vorderde kreeg ik steeds meer het optimistische gevoel dat juist in de wereld van 'publieke' bedrijven die wat minder gebukt hoeven gaan onder korte termijn marktwerking bij het doen van lange termijn investeringen, de mogelijkheid bestaat heel goed en concreet te worden in het toepassen van brede welvaart.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten