zondag 25 juni 2023

Knap PBL-rapport over circulair gedrag met wat optimistische twijfel van mijn kant

BIT-kernteamleden en PBL-collega's Julia Koch en Kees Vringer hebben een prachtig en origineel rapport geschreven over gedrag, bereidheid en potentiele milieuwinst van een enorme reeks circulaire gedragingen (zie link). Omdat we bij beleid in zijn algemeenheid en bij een gedragsaanpak in het bijzonder veroordeeld zijn om ons tijdrovend op onderscheidbare individuele doelgedragingen te richten, is het reuze handig om te weten bij welke gedragingen de potentiële milieuwinst het hoogst is. Dit om de beperkte capaciteit die we hebben goed te kunnen richten. Dat hebben Julia en Kees met een soort van drieslag aangepakt: (1) milieu-impact van een gedrag berekenen (op zich al een helse klus); (2) uitvragen in hoeverre mensen een bepaald milieuvriendelijk gedrag nu al vertonen. Je meet dan wat zij terecht noemen het 'zeg-gedrag', dat is helaas niet noodzakelijkerwijs hetzelfde als wat mensen in het echt doen (het 'doe-gedrag'); (3) uitvragen in hoeverre mensen bereid zijn milieuvriendelijk gedrag dat ze nu nog niet uitvoeren in de toekomst wel uit te voeren als dat gedrag aantrekkelijker wordt gemaakt. Zeg maar ((3)-(2)) * (1) is dan een mooie maat voor de potentiële milieuwinst, zeker als je dan ook nog rekening houdt met voor hoeveel mensen dit een relevante gedraging is. Volgens mij een prachtige basis om in samenhang met de reeds eerder verschenen CE-gedragsstrategie onze capaicteit te helpen richten. Maar zoals in de titel aangekondigd heb ik ook nog een optimistische twijfel bij deze studie. Dat het zeg-gedrag niet helemaal betrouwbaar is, is door Julia en Kees uitgebreid bediscussieerd. Op mijn beurt twijfel ik optimistisch of mensen wel goed in staat zijn om te voorspellen of ze iets niet bereid zijn te gaan doen. Mijn hypothese: mensen zijn beter in voorspellen wat ze wél willen dan in voorspellen wat ze niet willen. Zeker nu mijn vrouw dit weekend een 'tweede kans' smartwatch bij de koele blauwe winkel heeft gekocht. Misschien moeten we een klein deel van onze tijd toch ook maar gewoon gebruiken om delen, lenen, huren, tweedehands en refurbished wat op te stuwen. 



         


Geen opmerkingen:

Een reactie posten