zondag 10 juli 2022

Het DGWB-zomerevent

Donderdag heerlijk genoten van het begeleiden van het zomerevent van de collega’s van DG Water en Bodem. Beregezellig en nog nuttig ook. Zo heb ik deelgenomen aan twee heerlijke parallelle workshops over werkstress en werkplezier en over de warme ontvangst van nieuwe collega’s. Daarnaast waren er ook nog workshops over oa het lerend ritme, nota’s soepel door de lijn geleiden, doorleven van de DGWB-visie en scherpte op taken en rollen. Met stip op een voor wat betreft werkstress stond planningsoptimisme. Tja dat is waarschijnlijk universeel, want zonder planningsoptimisme zou je waarschijnlijk nergens meer aan willen beginnen :-). Voor werkplezier kregen resultaten en prettige omgangsvormen veel stemmen. Zelf had ik psychologische veiligheid nog toegevoegd maar dat was waarschijnlijk net te abstract om veel stemmen op te leveren (terwijl het toch zo belangrijk is). Bij de ontvangst van nieuwe medewerkers gaat veel al best goed. Zoals bloemen bij ontvangst, de inzet van de ontvangstcollega;s van EVA en de eerste werkdag. Maar op het gebied van buddies en de verdere kennismaking gedurende de eerste twee weken valt nog wel het een en ander te verbeteren. Dat heb ik zelf ook nog maar even in de oren geknoopt. Voor nota’s soepel door de lijn kon ik er even een persoonlijke annekedote uit de oude doos in gooien. Ik ben nooit dichter bij een zenuwinzinking geweest dan bij het door de lijn krijgen van een setje kamervragen over een calamiteit bij een Belgische RWZI waarbij dagenlang ongezuiverd afvalwater via de Schelde NL instroomde. Ik had parafen nodig van RWS Zeeland, RWS hoofdkantoor, toen nog VROM en DGWB. Heb na afloop van een stressvolle periode nagerekend dat ik 57 keer meer tijd nodig had voor de parafen dan voor het op- en bijstellen van de antwoorden op de Kamervragen (Foto: WDOD).



Geen opmerkingen:

Een reactie posten