zondag 10 juli 2022

Autokosten, inertie en de gedoe-factor van delen

 Dit weekend nog eens het mooie ANWB automagazine 2021 uit de wc-lectuurbak gevist. Zeer de moeite waard om de artikelen over de kosten van autobezit en de voor- en nadelen van autodelen te lezen. Van de vier Kia Niro’s die nauwkeurig op kosten worden vergeleken worden scoort de elektrische nieuwe het goedkoopst (46 cent/km), gevolgd door de private lease hybride (49 cent/km), de hybride occasion (50 cent/km) en de hybride nieuwe (51 cent/km). Op de kostencalculator van de ANWB doet onze gemotoriseerde erwt (VW Up) het met 25 cent/km overigens een stuk beter. Ook mooi dat er wordt verwezen naar de deelautocalculator op ritjeweg.nl. Die laat net als de studie van CROW zien dat je bij 10.000 km/jaar vaak goedkoper uit bent bij een van de meegenomen deelauto-aanbieders. En dan gaat het natuurlijk over heel veel Nederlandse autobezitters. Als je het op die manier bekijkt is het potentieel voor de deelauto in NL in ieder geval theoretisch veel groter dan de huidige bereidheid/ intentie die de zorgvuldige collega’s van het KiM op basis van enqueteresultaten in beeld hebben gebracht. De toch wel briljante te noemen BIT IenW stagiairs Thom Eisenga en Nick Dietrich laten voor elektrische private lease, respectievelijk de deelauto zien dat de kostenaspecten van groot belang zijn voor de mobilist. Terecht dus dat de e-auto-collega’s van beleid hameren op het belang van het communiceren van de totale kosten en de total cost of ownership. Hier ligt overigens nog een opgave voor het BIT-IenW team. Want hoe krijg je mensen nu zo ver om in lijn met hun kostenbewustzijn over de vermoedelijk gevoelde drempels van inertie en gedoe-factor heen te stappen? 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten