zondag 31 juli 2022

Toekomstige duurzame mobiliteit volgens Carlo van de Weijer en Maarten Steinbuch

Mooie uitzending bij VPRO Tegenlicht. Wat hebben de heren zoal aan interessants te vertellen en zou wat hen betreft leidend moeten zijn in de Mobiliteitsvisie (hoewel ze die niet noemden):

- we moeten van Transit Oriented Development naar Cycle Oriented Development. Een fietskilometer is veel goedkoper dan een OV-kilometer en de e-bike leidt tot de nodige inclusiviteit (voor ouderen dan). Dan moeten we in de stad dus wel zoals de term voorschrijft de fiets voorrang geven (te beginnen met het bijstellen van de vier altijd op rood staande fietsstoplichten op weg van Scheveningen naar kantoor);

-de volledig zelfrijdende auto gaat er niet komen. Hij is onnodig (de Weijer) of niet haalbaar (in de stad)(Steinbuch). Wel wordt de auto steeds slimmer en veiliger;

- het adagium moet zijn "domme infra, slimme voertuigen". Voertuigen en hun software veranderen veel sneller dan infra kosteneffectief bij kan houden;

- urban air mobility gaat het niet worden. Niet schaalbaar en niet veel beter dan een helikopter en die zie je nu ook weinig;

-hyperloop gaat het niet worden. De infra is te duur. Misschien wel voor goederen;

-internationaal treinen ipv vliegen gaat het niet worden. Nieuwe infra is te duur en te weinig duurzaam. Bestaand spoor beter benutten kan helpen om 2-4% van de vluchten over te nemen;

-elektrisch vliegen gaat het wél worden, althans binnen Europa. Ze zijn onder de indruk van TuD start up Venturi /Maeve die over acht jaar een achtmotorig elektrisch vliegtuig op de markt willen brengen met een capaciteit van 44 personen anticiperend op een batterij die er over zes jaar kan zijn. Start-up Lucy die elektrisch wil vliegen tussen regionale vliegvelden met last mile service bestelde er vast eentje;

-intercontinentale vluchten zullen met synthetische kerosine moeten plaats vinden. Zonneparken ter grote van NL moeten in Namibië of Chili moeten terplekke de energie leveren om CO2 uit de lucht halen om er op circulaire wijze kerosine van te maken (zo is overigens nog geen rekening gehouden met de radiative forcing factor van emissies op grote hoogte); 

-tot die tijd moeten we consuminderen maar dat is lastig. We moeten inzetten op minder vliegen....maar dat gaat niet lukken;  

Mooi om de heren zo met onderbouwd techno-optimisme bezig te horen zijn. Tot die tijd is het aan de gedragologen om wat tijd te winnen en aan onze missie-gedreven innovatieregisseurs om ferm te sturen op de missie en misschien wat minder op het verdienvermogen. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten