zondag 19 januari 2020

Vliegtuig zonder piloot?

In deze episode van Exponential View spreek Azeem Azhar met Missy Cummings voormalig straatjagerpilote en nu directeur van het Humans and Autonomy Lab van Duke University. Over de zelfrijdende auto zegt zij dat je Fase 3 eigenlijk niet zou moeten toestaan, omdat je de chauffeur verantwoordelijk maakt voor een taak die menselijkerwijs niet doenlijk is; ingrijpen als de autopiloot het af laat weten. De reactietijd in autoverkeer is namelijk te kort omdat als mens waar te kunnen maken vanwege de tijd die nodig is om de zogenoemde neuromuscular lag te overwinnen. In een vliegtuig is in afwezigheid van nabije tegenliggers en obstakels veel meer tijd om als piloot weer handelingsbekwaam te worden. Om diezelfde reden is het volledige autonome vliegtuig dan ook technisch veel makkelijker te realiseren dan de Fase 5 zelfrijdende auto. Volgens Missy Cummings houdt vooral lotsverbonden tussen piloot en passagier luchtvaartmaatschappijen tegen hier vol voor te gaan. Het psychologisch idee dat er iemand in de cockpit zit die skin in the game  verwacht mag worden ook voor eigen lijfsbehoud te gaan, maakt volgens Missy dat er nooit zo iets komt als een passagiersvlucht zonder piloot. Dit lijkt mij eerlijk gezegd onwaarschijnlijk, althans niet om die reden. Mensen stappen toch ook in de lift of in een kermisattractie. En een luchtvaartmaatschappij heeft nog zo'n 90 miljoen reden om pak  h'm beet een Boeing 737-800 niet neer te laten storten. Maar goed, we gaan het meemaken.... of niet natuurlijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten