zondag 12 januari 2020

Banden op spanning: soms is gedrag toch een stuk moeilijker dan je zou denken

Meer dan 60% van de automobilisten rijdt rond met een te lage slijtageverhogende bandenspanning en daarmee een te hoge CO2- en herrie-uitstoot. Bij ons thuis zijn de bandjes prima op spanning en ik krijg in mijn vriendenkring ook best het gevoel dat de campagne 'Banden op Spanning' aankomt. Tenminste, het adagium eens in de drie maanden checken lijkt bekend (steekproef n =6). Ook kan je bij iedere benzinepomp je bandenspanning checken en hangen bijna overal de 'Kies de juiste band'-stickers. Dus in gedragstermen zit het met de motivation en de opportunity wel snor. En hoe moeilijk kan het  dat oppompen van je banden zijn?; de capability kan toch geen probleem zijn zou je dneken? Au, dan gooit een recente studie van CE Delft toch wat roet in het eten. Wat blijkt? In het onderzoek had 66% van de banden voor oppompen onderdruk, maar na bezoek aan de luchtpomp was dat nog steeds 43%. Mmmm niet best dus. Soms gaat er iets verkeerd met gebruik van de pomp, of is er een storing, vaker komt het doordat mensen niet corrigeren voor warme banden (als ze warm zijn moet er 0,3 bar boven op de adviesdruk), winterbanden ( bij winterbanden moet er 0,2 bar boven op de adviesdruk) en buitentemperatuur bij koude banden (onder de 10°C en boven de 30°C is correctie nodig). Dat is nog best ingewikkeld. Twijfel je aan je eigen capability -dat doe ik nu ook weer- rij dan even langs een slimme bandenpomp die aan de hand van een keuzemenu haarfijn jouw correctiefactoren uitrekent. Er zijn er best veel zoals je ziet en het is gratis.






  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten