zondag 5 januari 2020

Verplichte CO2-compensatie voor luchtvaartmaatschappijen in EU Green Deal?

Air France compenseert sinds 1 januari de C02 uitstoot van al haar binnenlandse vluchten. Easyjet gaat een stapje verder en compenseert al haar vluchten voor zo'n 30 miljoen euro per jaar. Omdat Easyjet de eerste is die het groots doet, heeft Easyjet hier niet al teveel geld voor moeten betalen van wege het rap  slinkende overschot aan groene project (of gebrek aan kopers zoals je wilt). Ik kan het op basis van de beschikbare cijfers niet helemaal na rekenen, maar zij betalen per passagier 32 eurocent, terwijl ik voor een korte afstand als een retour Londen al €1,16 moet betalen. Lijkt me dat ze per ton CO2-eq. als snel 10 keer minder betalen dan het toch al lage bedrag dat ik betaal. Bij KLM vluchten koopt nog geen halve procent van de passagiers op vrijwillige basis compensatie, dus dat een luchtvaartmaatschappij besluit dit centraal te gaan regelen lijkt mij sowieso een goed idee (natuurlijk los van de bezwaren die je tegen CO2-compensatie kan hebben, zie ook mijn eerdere blog hierover ). Zou het - in lange afwachting van doorbraakinnovaties - geen idee zijn om CO2-compensatie (inclusief reële minimumprijs en PAS-bestendige certificering) verplicht te stellen voor luchtvaartmaatschappijen als onderdeel van de Green Deal? Ik denk het wel. Je zou je daarbij laten inspireren door de regelgeving voor 'geld terug bij vertraging' die geldt voor vluchten van, naar en binnen Europa. Daar helaas nog alleen voor EU-luchtvaartmaatschappijen. Dat moet in ieder geval nog even geregeld worden voor de BREXIT, maar daarnaast zijn natuurlijk alle maatschappijen die op Europa vliegen aanzet.    

Geen opmerkingen:

Een reactie posten