zondag 29 mei 2016

Strategie: Veranderingen leiden - afscheid(symposium) Dick Verkaar (RIVM)

Over naar het werk fietsen gesproken (zie blog over Beter Benutten), dinsdag ben ik naar het afscheid van Dick Verkaar (RIVM) geweest die jaren lang van zijn woonplaats Rhenen naar Bilthoven heen en weer is gefietst (40 km enkele reis). Als er een R-ridders project was geweest had hij van de kilometervergoeding jaren eerder met vervroegd pernsioen kunnen gaan. Maar dan had ik nooit met Dick samengewerkt, terwijl dat toch juist zo aangenaam was. Dick was namelijk de onbetwiste trekker en animator van de thematische Kenniskamer 'Kennis voor decentrale overheden'. Dick is van oorsprong ook bioloog maar hij heeft zich zelf omgeschoold tot zeg maar verandermanager. Ik heb Dick leren kennen als een Getting Things Done-adept bij uitstek. Altijd zijn zaakjes Dick in orde en onuitputtend doorpakkend. In het het najaar heeft hij een aantal weken in een huisje in de Pyreneeën gezeten om al zijn management-levenslessen op papier te zetten. Dat heeft geleid tot een prachtig 248 pagina's tellend boek, met zo'n 200 referenties en misschien wel net zoveel managementmodellen en instrumenten. Of dat ik het done krijg om het boek van kaft tot kaft door te werken durf ik nog niet helemaal te beloven. Dat ik het blijvend ga gebruiken als naslagwerk durf ik dan weer wel te beloven.Saillant  detail.....Dave Allen's Getting Things Done ontbreekt in de literatuurlijst. Ik durf de stelling wel aan dat Dick dit niet vergeten is, maar dat die een natural is, die dat boek helemaal niet nodig heeft gehad. Respect!   


Geen opmerkingen:

Een reactie posten