zondag 16 november 2014

Innovatie: Aftrap OR verkiezingen

Bijna de laatste dag voor mijn vakantie in de Jaarbeurs in Utrecht de aftrapbijeenkomst voor de OR verkiezingen voorgezeten. Zo'n 100 mensen kwamen daar op af, waarvan zo'n 35 mensen die nog niet in een OR zitten. En dat laatste aantal viel mij zeker mee, omdat ik vooraf dacht voor een wel heel bekende eigen parochie te moeten preken. Had zelf alleen maar meegedacht met het programma toen het al bijna klaar was, dus kan ik zonder borstklopperij beweren dat het een inspirerende dag was.....en dat was het. Sterk van onze SG Siebe dat hij er gewoon de hele dag bij was en met vuur en vlam (om in parochietermen te blijven) het OR-werkpromote. Doel van dit alles om bij deze verkiezingen voor alle dienstonderdelen met een OR meer dan twee keer meer kandidaten als verkiesbare plekken te hebben, minimaal 30% nieuwe leden en een goede afspiegeling van het personeelsbestand in de OR te krijgen. Ook echt wat vernieuwende ideeën gehoord in de discussie die ik jullie niet wil onthouden: (1) Trainees lopen gedurende een van hun half jaar sessies voor 1 of 2 dagen in de week stage bij de OR van het dienstonderdeel waar ze dan zitten. Tuurlijk een ontzettend goed idee om de waarnemingen van verse ogen gelijk in de OR te laten landen; (2) regelementen aanpassen zodat mensen niet eerst een jaar in dienst moeten zijn voor ze zich kandidaat kunnen stellen. Dit vooral om het grote aantal tijdelijke collega's bij bijvoorbeeld KNMI en PBL ook een stem te geven in de medezeggenschap. (3) veel meer dan nu aandacht voor OR werk in de RKW gesprekken. Waarbij de OR voorzitter of andere OR-leden als informant optreden. Dit om te onderstrepen dat OR-werk ook echt werk is. O ja wat ik ook nog wilde zeggen is dat de zaalopstelling mij erg deed denken aan een Amerikaans liefdadigheidsdiner en dat de Departementale OR een erg kek filmpje heeft gemaakt over het OR werk. Dat komt binnenkort vast op intranet. Enneuh ik heb ook beloofd nog een oproep te doen aan jullie om je kandidaat te stellen voor de OR. Niet in de laatste plaats denk ik dan natuurlijk aan Marjolein en Robbert. Nu maar hopen dat ze tot hier doorlezen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten