zondag 30 november 2014

HNW: Emailinfarct

Tegenwoordig wordt je al net zo geterroriseerd door artikelen over email dan door die vermalijde emails zelf. Maar goed donderdag heb ik mijn emailachterstand weer helemaal weggewerkt en daar ben ik bijna de hele dag mee bezig geweest. Ja een paar dagen griep heeft ook zo z'n voordelen. Als je emails echt de aandacht geeft waar de verzenders toch ook wel weer recht op hebben verslindt dat dus heel wat tijd. En als emails ergens lak aan hebben dan zijn het wel vooraf bedachte prioriteitenlijstjes. Enfin ik stond weer even open voor het zoveelste artikel over emailmanagement met deze keer een top 6 van tips om rekening mee te houden met een analyse van welke tips wel en welke niet werken. Komen ze (1) liefst iedere dag en anders minimaal iedere derde dag je emailbox helemaal leeg (werkt); (2) beantwoord de mail gelijk na het lezen (werkt). Beetje volgens de filosofie van Getting Things Done - alles maar een keer aanraken; (3) schuif de verantwoordelijkheid van je af (werkt). Gaat om de mails waar je geen zin in hebt of waar je niet goed bergjpt wat je er mee aanmoet. In dat geval liefst bellen of anders mailen om nog een keer te vragen wat er nu precies vanje verwacht wordt. (4) schrijf je uit voor Nieuwsbrieven (werkt). De helft lees je toch niet is het idee; (5) Maak mapjes (werkt niet). Zelf hou ik wel van mapjes maar bijhouden kost wel wat extra tijd; (6) Niet vaker dan drie keer per dag je inbox openen (werkt niet). Inderdaad lastig om de verleiding te ondrukken. Maar zet dan in ieder geval de geluidjes uit!   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten