Binnenkort begeleid ik voor DGWB een strategisch gesprek en was dan ook meteen geïnteresseerd toen ik dit NSOB-rapport (zie link) onbewaakt bij het koffieapparaat zag liggen. Wat een strategisch gesprek is weet NSOB - net als ikzelf trouwens - ook niet zo precies, maar het is in ieder geval beter dan een gewoon gesprek, dat moge duidelijk zijn :-). Bij een strategisch gesprek zou het wat NSOB betreft moeten gaan over lange termijn, domeinoverstijgende effecten, link met missie en visie van de organisatie en aansluiting bij academische kennis en conceptuele inzichten. En dat is natuurlijk een nogal uitpuilend verlanglijstje voor een gesprek. Wat ook niet helpt is dat deelnemers zo'n gesprek al snel als te abstract en conceptueel zien of te vrijblijvend en leuk zonder impact. Zeg maar het onbevredigende gevoel dat ik vaak heb na het lezen van een NSOB-rapport. Maar toch is dat laatste ook niet helemaal eerlijk en terecht want ik haal wel degelijk wat ideeën uit dit rapport. Zo kan ik me wel vinden in het wat doorsijpelende idee dat het doen van strategie - of strategiseren zoals NSOB dit noemt als strategy as practice te verkiezen valt boven een strategy as plan-benadering, waarin strategie iets is dat je op de plank hebt liggen. En wat ook nuttig is, is een checklist van te onderscheiden elementen van een goed strategisch gesprek:
- zichtbaar maken vraagstukken, kwesties en dilemma's die leven in de praktijk;
- reflecties op de achterliggende redeneringen daarbij met aandacht voor de eigen rol en positie;
- doorgronden van de oorzaken door te relateren aan de bredere context en aan noties of concepten die aan de theorie zijn ontleend;
- verkenning van opties en ruimte voor een eventuele nieuwe richting en ook ander gedrag;
- uiteindelijk ook het maken van keuzes.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten