zondag 2 februari 2025

Bert van Wee legt het nog één keer uit

Wetenschapscommunicatiekoning hoogleraar Bert van Wee had vrijdag zijn uittree-rede en greep die gelegenheid aan om het nog één keer uit te leggen. Dat was nodig ook want ondanks zijn koninklijke status begon hij licht ontluisterend door aan te geven dat eigenlijk geen enkele van zijn aanbevelingen rondom maatschappelijke thema’s is overgenomen door de politiek. Niet die over de Betuwelijn, niet die over de 130 km/u en ook die niet over rekeningrijden. Over rekeningrijden deed hij nog een mooie suggestie die dan juist weer wel door het vorige kabinet lijkt overgenomen, tevergeefs dat dan weer wel. De aanbeveling is om eerst een vlaktarief  in te voeren, omdat dat op maatschappelijk draagvlak kan rekenen en het tarief pas daarna tijds- en plaatsafhankelijk te maken opdat het dan ook echt gaat werken. Niet als een venijnige list, maar om geleidelijk aan de weerstand voor verandering te reduceren. Want wat hij ook overtuigend liet zien is dat omstreden maatregelen zoals rekeningrijden of het parkeerplaatsvrij maken van mooie stads- en dorpspleinen, na invoering juist vaak positief bejegend worden. Dit omdat mensen nu eenmaal een hekel aan (terug)veranderingen hebben. Vandaar dat hij ook het ‘draai het eens om’-principe hanteert om zeg maar de echte weerstand van de veranderweerstand te onderscheiden. "Wat als we van dit mooie stadsplein eens een parkeerplaats maakten?", is dan bijvoorbeeld de vraag. Verder was ik blij dat hij nog even herbevestigde dat we juist de lange en niet de korte vliegreizen moeten aanpakken. Ik was het maar met één ding marginaal oneens namelijk zijn stelling dat per euro en per uur de vliegreis de meest vervuilende bezigheid is. Voor de superrijken is dat per reisuur namelijk het superjacht (zie link). Een nogal zeldzame categorie maar toch. Ook mooi dat hij naast het John Rawls argument over primary social goods nog een tweede argument benoemde waarom het niet erg is dat het duurder maken van vliegreizen, vliegen voor de lagere inkomens minder betaalbaar maakt; mensen met lagere inkomens vliegen toch al bijna nooit.




 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten