zondag 22 september 2024

Pinguïn Fred leest Het Vuur van de Vrijheid

Eindelijk weer eens een voltreffer met Pinguin Fred; Het Vuur van de Vrijheid van Wolfram Eilenberger krijgt van mij vier ballen! een prachtig boek over de zich in de jaren 30 en 40 ontwikkelende denkwereld van vier filosofes Hannah Arendt (zie link), Simone de Beauvoir (zie link), Ayn Rand (zie link) en Simone Weil (zie link). De auteur laat heel mooi en fascinerend zien hoe hun denken door de omgeving en de zich ontvouwende geschiedenis werd beinvloed. Dat voegt echt wat toe - hoewel - daar gaat de vijfde bal verloren - het soms wat lastig is het denken van de vier dames uit elkaar te houden in de doorlekaar lopende hoofdstukken. Maar goed met de wiki-pagina's erbij (vandaar de links) lukte het me op 2/3 vanhet boek ineens een stuk beter. Bij het schrijven van dit blog zat ik me af te vragen met wie ik nu graag nog eens een kopje koffie zou hebben gedronken om het nog één keer uitgelegd te krijgen. Dat is dan niet met de volledig op het egogerichte Ayn, niet met de toch wat losgeslagen Simone en ook niet met de heilige Simone, maar zeker wel met de kettingrokende Hannah Arendt en haar helaas nog steeds actuele ideeën over Israel en Palestina. Woensdag 25 sept 16.00 uur nabij Utrecht CS. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten