zondag 29 september 2024

Op bezoek bij het Deltaplan Agrarisch Waterbeheer

Donderdagmiddag had ik voor mezelf  - laat ik het toegeven - een mini-schoolreisje georganiseerd door naar een sessie van het Deltaplan Agrarisch Waterbeheer (DAW) te gaan op een demonstratieboerderij. Je krijgt dan te maken met een demonstrerende boer van een geheel ander type, maar dat terzijde. Via het werk van Tessa aan gedrag en gewasbeschermingsmiddelen heb ik kennisgemaakt met de fijne collega's van DAW. Op hun verzoek heb ik onlangs meegedacht over hun monitoringssystematiek en donderdag werd een nieuwe versie aan de stakeholders gepresenteerd. Ik had eerder de suggestie gedaan om de monitoringssystematiek van het Nationaal Programma CE (zie ook link)- met daarin onderscheid in actie monitoring, effect monitoring en transitiemonitoring - als startpunt te nemen en dat is al dat niet vanwege mijn suggestie nu ook volledig zo gedaan. De eerste twee vormen van monitoring zijn ontzettend nodig om stappen te zetten op weg naar doelbereik voor de Kaderrichtlijn Water. Dat is overigens een moeizame exercitie om zowel de acties op het boerenbedrijf als de effecten op de ontvangen waterlichamen niet erg exact zijn te meten en modelleren. Zelf word ik ondertussen al erg enthousiast over wat er gebeurt aan transitiemonitoring met daarbij aandacht voor attitide en gedrag van veelal zeer enthousiaste boeren. Heb in ieder geval toegezegd samen met de LVVN en UvW- collega's verder te denken over de opzet van die transitiemonitoring. Ik viel op de boederij nog wat door de mand om ik als één van de weinigen geen kaplaarzen bij me had om over het boerenland naar de sloot te lopen. Maar omdat ik als enige wel een paraplu had en we verrast werden door een enorme bui, bleek ik uiteindelijk toch de fittest of the survival :-)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten