zondag 22 september 2024

Een eerste diepe duik in het goederenvervoer

Deze week de eerste uit een serie van drie door ASA georganiseerde deep dives in het goederenvervoer. Vier vragen stonden centraal met daarbij hieronder mijn persoonlijke impressie:  

Wat moet écht vervoerd worden wanneer er grote verstoringen zijn? Hier zijn we uitgebreid en goed aan toegekomen. Bij relatief korte verstoringen kan je je als overheid richten op die goederen die bijdragen aan de basislaag van de Piramide van Maslow (1943, zie link) denk aan essentiele levensmiddelen, energiedragers en medicijnen. Het is hierbij ook zaak om slim na te blijven denken over strategisch voorraadbeheer. Als een verstoring langer duurt worden ook andere goederenstromen prioritair. Dat zit hem dan in belangrijke mate in wederzijdse afhankelijkheden in productie, logistiek en vervoer van prioriritaire en niet-prioritaire goederen. En bij dit alles geldt dat de juiste aanpak in grote mate afhankelijk is van het type verstoring.  

Welke stromen hebben de meeste toegevoegde meerwaarde voor onze economie en maatschappij? (en wat betekent het als een stroom minder toegevoerde waarde heeft?) Voor deze laatste deelvraag was het een goede vondst om eens te bezien hoe dit voor andere IenW beleidsdomeinen zit. Voor de verdringingsreeks zoetwater is het duidelijk dat de overheid in tijden van waterschaarste de regie moet pakken en ook pakt. Hoe dat voor een complexer geheel als goederenvervoer zou moeten bleef begrijpelijkerwijs nog wat ongewis (zie ook de volgende vraag). Ook de antwoorden op de eerste vraag over verstoringen helpen mijnsinziens niet echt hierbij; omgaan met een verstoring is toch wat anders dan met de blik vooruit op toegevoegde meerwaarde of sturen op brede welvaart. 

Zijn de juiste data voorhanden om antwoorden te geven deze vragen? Ondanks de mooie kennisbasis die KiM bijeenbracht (zie link) lijkt het antwoord naar het ontkennende te neigen. Tijdens de dive werd de complexiteit en verwevenheid van productie, logsitiek en vervoer wat lam slaant gepresenteerd. Zo van "Het is allemaal heel complex dus misschien moeten we het maar aan de markt overlaten". Wel heel positief was dat vanuit onverwachte hoek werd opgeroepen het gratis retourneren van online shopsels te gaan verbieden,  om zo het zinloos heen en weer gesleep van pakketjes aan banden te leggen. Lijkt me een no regretje. 

Hoeveel impact heeft goederenvervoer op andere brede welvaartsthema's? Hier zijn we denk ik nog niet echt aan toegekomen. Goed om daar de volgende keer in detail bij stil te staan, het regeerakkoord laat immers zien dat ook dit kabinet koerst op brede welvaart.  In de woorden van Marieke Steling sprekend is het dan wel zaak de werkelijke maatschappelijk kostprijs van verschillende goederenvervoersstromen in beeld te gaan brengen (zie link).  





Geen opmerkingen:

Een reactie posten