zaterdag 27 april 2024

Leren van het buitenland: Minder is ook een beleidsstrategie voor de auto

In Nederland zijn we (nog) niet zo van de beleidsstrategie van 'minder'. Maar omdat ASA van de lange lijnen is, is het goed daar ook eens over na te gaan denken. Al eerder schreef ik over het boekje van Geert Kloppenberg en zijn berekening naar hoeveel auto's NL eigenlijk nodig heeft (zie link). Nu graag even de aandacht voor de Schotse roadmap "Reducing car use for a healthier and greener Scotland" met als ondertitel "a roadmap to achieve a 20 per cent reduction in car kilometres by 2030". Zoals de titel al aangeeft gaat het hier niet om minder auto's maar om minder kilometers. Niet helemaal de ideale oplossing omdat KiM al liet zien dat bij de overgang naar de E-auto de uitstoot vooral in de productiefase van de auto gaat zitten (zie link). Maar toch interessant om eens te bekijken wat we zoal op die roadmap tegenkomen: (1) een brede maatschappelijke discussie over autogebruik; (2) interventies gericht op het reduceren van de behoefte om te reizen; (3) interventies die er voor zorgen dat mensen ook lokaal een goed leven hebben; (4) interventies gericht op een modal shift (zeg maar ons STOMP-principe); (5) interventies gericht op het combineren van trips en op carpoolen; (6) verder onderzoek. Hoewel wij met onze aandacht voor krimpgebieden en het onderscheid dat we maken tussen bereikbaarheid en mobiliteit ook wel inzetten op stap 3, valt op dat we - corrigeer me als ik er naast zit - we nog niet zo expliciet inzetten op stap 1 en 2. Dat geeft te denken. En passant kennis gemaakt met een voor mij nieuw gedragsmodel dat de Schotse overheid gebruikt (ISM, zie link en plaatje).


   


Geen opmerkingen:

Een reactie posten