In eerdere blogs (zie blog) heb ik me wel eens opgewonden over de neiging onszelf als Ministerie of als NL ergens koploper in te noemen. Ik zeg wel eens dat je je als NL pas koploper mag noemen als mensen uit een aantal andere landen dat over je zeggen. Nu we hebben er één!; NL is koploper in het doorvoeren van een verbod op fossiele reclames. Op niveau van het Rijk bakken we er nog niet veel van maar gemeentes, universiteiten en musea doen het al wel heel goed. En dat zeggen ze niet zelf, maar dat zeggen deskundigen uit India, VK, Australie, Zuid-Afrika en Oostenrijk. Het eerder door gedragsexperts geschreven advies aan de Tweede Kamer (zie ook blog) komt uitgebreid aan de orde in de Vrij Nederland-podcast (zie link) waarin NL koploper wordt genoemd. De experts geven aan dat fossiele reclames mensen verleiden om meer te consumeren en geven mensen het idee dat 'niet-duurzaam gedrag normaler, gangbaarder en meer geaccepteerd is dan dit daadwerkelijk is'. Klimaatbeleid zonder fossiel reclameverbod zien zij als een soort van dweilen met de kraan open. Er wordt wel eens getwijfeld of het invoeren van een reclameverbod juridisch haalbaar is, maar de podcast wijst er op dat een reclameverbod misschien zelfs wel een verplichting is; de Europese richtlijn Audiovisuele mediadiensten verplicht lidstaten namelijk reclame-uitingen te verbieden die aansporen tot gedrag dat in hoge mate schadelijk is voor gezondheid, veiligheid en milieu.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten