Het begon zo rond de donkere dagen voor Kerst en lijkt nu net over zijn hoogtepunt heen te zijn: vliegvakantiereclame's. Er is hoegenaamd geen ontkomen aan. En de sociale norm die hier mee gepoogd wordt op te leggen is: "Gij zult vliegen" met als bijkomende variant: "Gij zult ver vliegen". In bushokjes kom ik aanbiedngen tegen van voor zo'n 600 euro een weekje naar Curacao inclusief hotel. Een retourje staat gelijk aan zo'n 1,8 ton CO2eq (inclusief stralingsforcering 5 ton CO2 eq (Atmosfair.de)). Volgens de CO2 calculator van Milieucentraal stoot ik (zonder vliegreizen ) zo'n 5 ton per jaar uit. Een retourtje Curacao hakt er dan procentueel nog al in. Het advies van de gedragsexperts aan de Tweede Kamer luidt dan ook: "verbied fossiele reclames "(...en gaat nog wat verder, zie ook link). Natuurlijk komen daar allerlei technische definitiekwesies onder vandaan, zo zal het best lastig worden de sociale norm die uit een sluikreclamefilm als "Verliefd op Bali" spreekt onder zo'n reclameverbod te laten vallen. Nu is het de vraag: "Gaat de politiek ingrijpen - dat kan overigens zonder mensen hun vakantie te hoeven misgunnen - of gaat de politiek de betuttelingskaart spelen?" We gaan het zien. Maar om maar geparafraseerd met Wim Derksen te spreken het wetenschappelijke "weten" is uitgekristalliseerd, nu is het de vraag hoe het met het politieke "willen" zit.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten